A 52-a ediție a Turului României, una dintre cele mai prestigioase curse de ciclism din sud-estul Europei, are loc în perioada 11-15 septembrie. Echipa națională a României va da piept cu unele dintre cele mai puternice echipe cicliste din lume, pe un traseu de 707 kilometri, care pornește din Cluj-Napoca, ajunge pe TransBucegi (Drumul Babelor) și se încheie în București, surprinzând unele dintre cele mai frumoase peisaje din țara noastră.

Turul României, competiția de profil cu cea mai mare tradiție din România, organizată de Federația Română de Ciclism, a avut loc pentru prima dată în 1934, România fiind cea de-a șasea țară din lume care a găzduit un tur național de ciclism. Mica Buclă, așa cum mai este cunoscut evenimentul, este inclusă în calendarul competițional european al Uniunii Cicliste Internaționale, care, anul acesta, a promovat competiția românească la categoria 2.1. Calificativul permite ca la Turul României să ia parte și echipe profesioniste care participă în Turul Franței sau al Italiei, echipe semi-profesioniste, continentale și naționale.

La Turul României, ediția 2019, vor participa 20 de echipe, dintre care șase echipe naționale și 14 echipe continentale: Team Novak, Echipa Națională a României, Lokosphinx (Rusia), VosterATS Team (Polonia), GiottiPalomar Victoria (România), LKT Team Brandenburg (Germania), VivoMassi (Paraguay), Kyiv Capital (Ucraina), Echipa Națională a Slovaciei, CCC Development Team (Polonia), ElkovAuthor (Cehia), Team Hurom (Polonia), FriuliCycling Team (Italia), Team Illuminate (SUA), Monkey Town (Olanda), Echipa Națională a Rusiei, Echipa Națională din Belarus, Echipa Națională a Estoniei, Echipa Națională a Turciei, precum și Vino Astana Motors (Kazakhstan).

Cu aproximativ 140 de cicliști care se vor lupta pentru mult râvnitul tricou galben, în cadrul a cinci etape, cursa promite să fie un spectacol menit să promoveze atât ciclismul românesc, cât și încurajarea mersului pe bicicletă în rândul populației, precum și turismul românesc. Principalul favorit al ediției 2019 a Turului Ciclist al României este rutierul Serghei Țvetcov, legitimat la CSA Steaua București. Sportivul de 30 de ani, născut în Republica Moldova, are triplă cetățenie: a R. Moldova, românească și americană. El a concurat pentru statul de dincolo de Prut la Jocurile Olimpice din 2012 (Londra) și pentru România la Jocurile Olimpice din 2016 (Rio de Janeiro). Pentru ediția olimpică de anul viitor el va concura tot sub drapel tricolor, deși avea ofertă în acest sens și din partea americanilor.

Serghei Țvetcov, legitimat la CSA Steaua București

Turul României, competiția de profil cu cea mai mare tradiție din România, organizată de Federația Română de Ciclism, a avut loc pentru prima dată în 1934, România fiind cea de-a șasea țară din lume care a găzduit un tur național de ciclism. Mica Buclă, așa cum mai este cunoscut evenimentul, este inclusă în calendarul competițional european al Uniunii Cicliste Internaționale, care, anul acesta, a promovat competiția românească la categoria 2.1. Calificativul permite ca la Turul României să ia parte și echipe profesioniste care participă în Turul Franței sau al Italiei, echipe semi-profesioniste, continentale și naționale.

Țvetcov aleargă și pentru echipa continentală americană Floyds Pro Cycling, iar la Turul României este component al echipei naționale a României. Sper să îmi păstrez supremația la Turul României. Va fi o competiție grea, de anduranță, iar etapa cea mai dificilă mi se pare cea de la Piatra Arsă, ne-a declarat Țvetcov în exclusivitate. El a mai câștigat Turul Coreei de Sud, dar și mai multe etape în cadrul competițiilor cicliste din America de Nord. Este, de asemenea, multiplu campion național al României și Republicii Moldova. Țvetcov a ajuns primul la linia de sosire a Turului Ciclist al României, ediția 2018, fiind tricou galben en-titre.


Folosirea bicicletei în operațiile militare este atestată pentru prima dată în jurul anului 1870, prezența acesteia pe câmpul de luptă fiind asociată cu războiul franco-prusac. Abia spre sfârșitul secolului al XIX-lea bicicleta începe să fie utilizată intensiv în activități militare diverse, precum cele de curierat, cercetășie, asistență sanitară și transportul armelor. De atunci, bicicleta a fost prezentă în numeroase teatre de operații militare, printre acestea putând fi enumerate Războaiele Balcanice, Primul și Al Doilea Război Mondial, Vietnam, Angola etc.

Velocipedia militară, în România, are actul de naștere în jurul anului 1890, mai multe articole din presa vremii atestând acest lucru. Un articol despre „Ciclismul militar” („Revista sportivă”, duminică, 17 martie 1896, anul I, nr.3), menționează faptul că în anul 1896 bicicleta fusese testată în armata română în două manevre militare, fiind recunoscută ca fiind utilă în serviciul de curierat pe distanțe mari și ca legătură între avangardă, masă și ariergardă în cazul deplasării convoaielor mari militare.

Cicliștii militari români s-au aflat la datorie pe biciclete în Al Doilea Război Balcanic (1913) și în Primul Război Mondial (1916-1918), ei fiind incluși în cadrul unităților de la arma cavalerie. De asemenea, „Revista Automobilă” s-a remarcat, în special între anii 1915 și 1919, prin publicarea multor materiale în care se vorbea despre mașinile de război și alte utilaje mecanizate prezente în prima linie a frontului.

Bicicleta a fost utilizată de militarii români și în operațiile din Al Doilea Război Mondial.


Prima ediție a Turului României, în 1934, a fost câștigată de echipa Bulgariei, pe o distanță de 1.026 de kilometri, având șapte etape. Originile Turului României datează însă de la începutul secolului trecut. În august 1910, inspirată de Turul Franței, publicația autohtonă „Revista Automobilă” a organizat Circuitul Munteniei, la care au participat 18 concurenți, pe ruta București-Sinaia-Târgoviște-Butimanu-București. Acesta poate fi considerat un exercițiu de interes militar și de promovare a mișcării fizice pentru pregătirea militarilor. Turul Munteniei coincide, ca primă ediție organizată, cu intensificarea masivă a folosirii cicliștilor în armata română.

Odată cu începerea Primului Război Mondial, competiția s-a oprit. În 1934, ziarul „Sportul Zilnic” a organizat prima ediție a Turului României, țara noastră devenind a șasea din lume cu propriul tur național dedicat cicliștilor. Din 1950 până în 1974, Turul României a fost organizat cu regularitate, urmat de o perioadă de pauză până în 1983. Din 1984, a fost reluată organizarea Turului, întreruptă din nou în anii 2000. Competiția a fost reluată de curând, dar a fost din nou suspendată atunci când Federația Română de Ciclism nu a beneficiat de finanțare de la Ministerul Tineretului și Sportului.

Despre autor

Cristian Frisk

Lasă un comentariu