Cei care călătoresc des cu avionul sunt puşi, inevitabil, în faţa a numeroase situaţii neprevăzute, suferind din cauza întârzierilor, a anulării zborului sau a refuzului companiei de a-i îmbarca. Cei afectaţi de asemenea situaţii au dreptul la despăgubiri din partea companiei aeriene vinovate de toate aceste disfuncţionalităţi.

Regulamentul CE 261 cuprinde legislaţia privind drepturile pasagerilor aerieni. Astfel, cei care călătoresc cu avionul pe teritoriul UE sunt îndreptăţiţi să ceară despăgubiri, care pot ajunge până la 600 de euro. Atunci când cursa are o întârziere mai mare de trei ore, clientul are dreptul să solicite companiei aeriene plata mâncării şi a băuturilor răcoritoare. Dacă întârzierea depăşeşte cinci ore, clientul are dreptul să solicite plata cazării la un hotel, în cazul când se impune o şedere mai mare de o noapte. În plus, transportul dintre aeroport şi locul cazării trebuie plătit tot de compania aeriană.

Contravaloarea biletului trebuie să vă fie rambursată integral, în termen de şapte zile calendaristice, dacă zborul se anulează. Şi în acest caz, beneficiaţi de masă şi băuturi răcoritoare gratuit, precum şi de cazare la hotel, când este cazul. Atunci când sunteţi anunţat cu cel puţin două săptămâni înainte că zborul s-a anulat, nu veţi beneficia de despăgubiri. Există situaţii când pentru un zbor se vând mai multe bilete decât locuri disponibile în avion. Astfel, vă puteţi trezi pe aeroport că vi se refuză îmbarcarea din această cauză. Şi în această situaţie, operatorul de transport este obligat să vă acorde despăgubiri şi asistenţă. Cuantumul despăgubirilor este următorul: 250 de euro pentru toate zborurile de 1500 kilometri sau mai puţin; 400 de euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri şi pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 şi 3.500 de kilometri; 600 de euro pentru toate celelalte zboruri (care nu intră în categoriile anterioare).

Operatorul aerian vă poate redirecţiona către altă cursă, punându-vă la dispoziţie un loc la o clasă de călătorie superioară preţului de achiziţie al biletului. În acest caz, nu trebuie să plătiţi suplimentar. Dacă sunteţi redirecţionat la o clasă inferioară, atunci, în termen de şapte zile, operatorul trebuie să vă ramburseze o parte din preţul biletului, după cum urmează: 30% din preţul biletului pentru toate zborurile de maximum 1.500 kilometri; 50% pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri, cu excepţia zborurilor dintre teritoriul european al statelor membre şi departamentele franceze de peste mări, şi pentru toate celelalte zboruri variind între 1.500 şi 3.500 de kilometri; 75% din preţul biletului pentru toate zborurile care nu se încadrează în cazurile menţionate anterior.

Dacă aveți două sau mai multe zboruri de legătură incluse într-un singur bilet, rambursarea nu poate fi plătită decât pentru zborul pe parcursul căruia ați fost plasat la o clasă inferioară, nu pentru toată călătoria. Aveți dreptul la despăgubiri şi atunci când vi se refuză îmbarcarea deoarece compania aeriană consideră că ați ajuns prea târziu pentru a vă mai îmbarca (din cauză că primul zbor a avut întârziere).

Companiile aeriene încercă adeseori să acorde bonificaţii simbolice în vouchere de călătorie şi alte gratuităţi. Dacă acceptaţi astfel de bonificaţii, vă puteţi pierde dreptul la orice altă compensare.

Despre autor

Liviu Anghel

Lasă un comentariu