Financiar

Contravaloarea serviciilor turistice nu se impozitează

La 20 mai se sărbătoreşte, în fiecare an,  Ziua financiarului. În 1891, prin Înaltul Decret nr. 6625 din 20 mai, ia fiinţă Direcţia a 7-a a contabilităţii, controlului şi pensiilor a cărei continuatoare este, astăzi, Direcţia generală financiar-contabilă.

Interviu cu generalul-maior Florin Jianu, șeful Direcției generale financiar-contabilă:

Domnule general, se apropie perioada concediilor și încă nu se știe exact dacă și cum vom beneficia de vouchere de vacanță…

Mai întâi, aş preciza faptul că este impropriu să folosim sintagma vouchere de vacanță, pentru că personalul MApN nu va beneficia de acestea, ci de decontarea serviciilor turistice, așa cum prevede legea.

Pentru asta, este nevoie ca serviciile turistice să fie prestate de agenți economici din turism, aflați pe teritoriul țării și autorizați de Ministerul Turismului, posesori de licențe în turism sau de certificat de clasificare.

Nu sunt incluse în această categorie locaţiile aflate în administrarea MApN. De asemenea, trebuie subliniat faptul că decontarea serviciilor turistice se va face într-o singură tranșă, în limita valorică de 1.450 de lei, iar concediul de odihnă trebuie efectuat până la 30 noiembrie.

În situația în care contravaloarea serviciilor turistice este mai mare decât limita valorică, se decontează 1.450 lei, indiferent de valoarea acestora. Important de reţinut este şi faptul că nu se impozitează contravaloarea serviciilor turistice.

Având în vedere noutatea, în sensul că personalul MApN nu a mai beneficiat de decontarea unor servicii turistice prestate de agenți economici, era necesară elaborarea unor norme specifice. Astfel, prin ordin al ministrului apărării naționale, a fost creat cadrul normativ pentru aplicarea unitară în MApN a prevederilor legale referitoare la decontarea serviciilor turistice.

Mai mult, DGFC a organizat ședințe de lucru cu reprezentanții instituțiilor de ordine publică și securitate națională, în scopul abordării unitare a modului de decontare a acestor servicii.

Ce trebuie să înțelegem prin servicii turistice?

Cazare sau servicii de cazare combinate de agentul economic cu servicii de alimentație publică, transport, tratament balnear sau de agrement.

Important de înțeles este faptul că reprezintă servicii de cazare combinate cu servicii de alimentație publică, tipurile de cazare de genul cazarea cu mic dejun, cu demipensiune, cu pensiune completă și cu all inclusive. Mai mult, cazarea cu all inclusive include și servicii turistice de agrement oferite cu mijloace proprii ale agentului economic.

Așa cum am precizat, serviciile turistice trebuie prestate de agenți economici autorizați de Ministerul Turismului. Astfel de informații pot fi accesate pe site-ul acestui minister: http://turism.gov.ro/agentii-de-turism-si-structuri-autorizate/.

Personalul MApN trebuie să rețină că, în esență, se decontează toate serviciile turistice autorizate prin legile naționale, dacă au incluse servicii de cazare.

Cum şi la cât timp după depunerea documentelor se va face decontarea?

Persoanele din MApN îndreptățite să beneficieze de decontarea serviciilor turistice trebuie să solicite acordarea acestui drept comandantului/șefului unității în care sunt încadrate, prin raport scris, înregistrat la compartimentul de documente clasificate.

La raport, se anexează, în original, facturile eliberate pe numele beneficiarului și documentele care atestă efectuarea plății. De asemenea, în  raport se menționează, pe propria răspundere, că datele și documentele anexate sunt reale și se înscriu date referitoare la perioada de concediu, confirmată de structura de resurse umane. Decontarea se va face în cel mai scurt timp pentru că, subliniez, banii sunt prevăzuţi în buget.

Cum se procedează în cazul mutării într-o altă unitate, al detașării sau al personalului trimis în misiune permanentă în străinătate?

În cazul mutării/transferului în altă unitate, situația decontării servicilor turistice se va consemna în certificatul de drepturi bănești, pentru militari, şi în alte documente similare, pentru civili. În cazul detașării, decontarea se face de unitatea în care cel în cauză își are funcția de bază. Pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate, decontarea se face doar dacă efectuează concediul de odihnă în țară.

Sunt persoane care efectuează concediul în mai multe tranșe. Să luăm ca exemplu situația în care un beneficiar merge cinci zile într-o pensiune şi plătește mai puțin de 1.450 de lei, iar după o perioadă merge în alt loc. Poate beneficia de decontare pentru ambele situaţii?

Da, dar nu mai mult de limita de 1.450 de lei. Am precizat că decontarea se face într-o singură tranșă. Prin urmare, în situaţia menţionată, persoana în cauză păstrează documentele şi le depune la unitate o
singură dată, după încheierea celor două sau trei tranşe de concediu, care, repet, trebuie efectuate până la 30 noiembrie.

S-a discutat foarte mult de acordarea indemnizaţiei de comandă pentru subofiţerii şi maiştrii militari care îndeplinesc funcţii ce dau acest drept…

Documentaţia este elaborată, dar indemnizaţia de comandă se va putea acorda subofiţerilor şi maiştrilor militar doar odată cu aplicarea în totalitate a Legii salarizării, adică din 2022.

Mai sunt și alte modificări sau proiecte de acte normative în domeniul pe care îl gestionaţi?

Avem mai multe proiecte în discuție, dar, cum nu este ceva concret, prefer să vorbim altă dată despre ele. Menționez însă că, deocamdată, suntem într-un stadiu avansat al discuțiilor cu Ministerul Finanţelor Publice despre mărirea diurnei de delegare, în cazul celor care participă la exerciţii şi aplicaţii în ţară. Dar, repet, mai sunt multe aspecte de reglat până intrăm într-o stare de normalitate, până când, în domeniul financiar, totul va fi foarte clar.

Până atunci, le recomand celor care își desfășoară activitatea în domeniu să ia decizii în mod corect şi legal, să dea explicații oamenilor când aceștia solicită lămuriri și să nu ezite, când sunt în impas, să se adreseze DGFC, care le este un colaborator apropiat, pe care se pot baza în orice moment pentru a-şi îndeplini misiunile ce le revin. Acum, în preajma Zilei Financiarului, le doresc multă sănătate și putere de muncă, pentru a demonstra că sunt adevăraţi profesionişti.

Istoricul structurilor financiare în armata română

Începând cu anul 1852, în cadrul Ştabului Oştirii din Ţara Românească şi din Moldova au apărut primele structuri de contabilitate şi casierie care au suferit transformări succesive, pentru a asigura un cadru cât mai flexibil de funcţionare, adaptat necesităţilor momentului.

După Unirea Principatelor de la 24 ianuarie 1859 și trecerea la constituirea armatei naţionale moderne, a fost înfiinţat Corpul de Stat Major General al Principatelor Unite, iar în 1862, Ministerul de Război a fost organizat pe două direcţii: Direcţia 1 personal şi operaţii şi Direcţia a 2-a administraţie generală, din care făcea parte structura de contabilitate, sub denumirea de Secţia I soldă, reviste de contabilitate, administraţie interioară a corpurilor, fonduri şi ordonatori.

Ministerul de Război se reorganizează, în 1866,  iar Diviziunea a 3-a contabilitate cuprindea două secţii – fonduri, ordonanţări, verificări şi buget, pensii, gratificări, arhivă.

Între anii 1870 şi 1947 au avut loc aproximativ 15 transformări majore ale armatei şi, implicit, ale structurii financiare. În 1891, prin Înaltul Decret nr.6625 din 20 mai, a fost aprobat un nou regulament, prin care trei direcţii au fuzionat sub denumirea de Direcţia a 7-a a contabilităţii,  controlului şi pensiilor.

La 15 august 1950, Direcţia Finanţării şi Controlului Administrativ în Armată s-a reorganizat sub denumirea de Direcţia Financiară a Ministerului Forţelor Armate şi a funcţionat cu această denumire până în noiembrie 1963, când s-a transformat în Direcţia Financiară şi Control, care s-a desfiinţat în octombrie 1969.

În locul ei, s-au înfiinţat două direcţii: Direcţia Financiară şi Direcţia Controlului Financiar Intern. Până în 1990, Direcţia Financiară a păstrat, în linii generale, aceeaşi structură şi denumire.

În perioada octombrie 1990 şi noiembrie 1991, a funcţionat sub denumirea de Direcţia Contabilitate şi Buget, după care  a revenit la denumirea de Direcţia Financiară până în 2000, când s-a transformat în Direcţia financiar-contabilă.

De la 14 oct 2017, aceasta poartă denumirea de Direcţia generală financiar-contabilă, care realizează managementul activităţii financiar-contabile în MApN. De asemenea, elaborează concepţia privind organizarea sistemului de ordonatori de credite în cadrul ministerului şi asigură îndeplinirea sarcinilor financiar-contabile ce revin ministrului apărării naţionale în calitate de ordonator principal de credite, precum şi execuţia bugetului propriu al acestuia.

Despre autor

Irina Nedelcu

Irina-Mihaela Nedelcu este absolventă a Facultăţii de Drept a Universităţii din Bucureşti. Domeniile de responsabilitate: legislaţie militară, logistică şi probleme sociale.

7 comentarii

  • Poate ne lămurește cineva de ce se încalcă HG 1860 din 2006 și M 230 din 2007 privitor la situațiile în care se acordă indemnizația de delegare / detașare. În ordinul ministrului, sunt stipulate clar situațiile în care nu se acordă. Cu toate acestea, cunosc două situații care nu sunt cuprinse acolo și în care aceasta nu se acordă, deși nicio lege nu prevede excepții clare în această privință. Să vă ajut cu una dintre ele:
    Art. 35 din HG 1860/2006 – Persoanele trimise sau chemate la diferite instructaje sau alte activități în legătură cu sarcinile lor de serviciu beneficiază de drepturile reglementate prin prezenta hotărâre.
    Nu este important numele meu și e-mail-ul. Important este altceva…

  • Buna seara. Pot lua factura pt cazare de la pensiunea X și de alimentație de la restaurant Y? Multe pensiuni nu și restaurant. Cum decontez masa? Multumesc

    • Spune expertul intervievat descriind serviciile turistice decontate: „Cazare sau servicii de cazare combinate de agentul economic cu servicii de alimentație publică, transport, tratament balnear sau de agrement. Important de înțeles este faptul că reprezintă servicii de cazare combinate cu servicii de alimentație publică, tipurile de cazare de genul cazarea cu mic dejun, cu demipensiune, cu pensiune completă și cu all inclusive. Mai mult, cazarea cu all inclusive include și servicii turistice de agrement oferite cu mijloace proprii ale agentului economic”.

  • Buna ziua,

    Am fost de curand in vacanta cu banii acestia de la stat . Problema a fost cand am depus actele pentru primirea contravalorii sumei cheltuite . Precizez ca mi-am luat cazare+mic dejun inclus . La unitate mi-a fost respinsa cererea deoarece nu s-ar deconta si micul dejun . Nu prea am inteles foarte bine . Acesti bani deconteaza doar cazarea ? Din cate am citit ar trebui tot …

    Va multumesc,

  • Bună ziua
    Am rezervat cazare la un hotel care oferă și masa, dar restaurantul facturează pe o alta societate. Așadar pentru sejurul cu mic dejun voi avea doua facturi – una pentru cazare alta pentru asa. Se accepta la decontare și factura de la restaurant?

  • Buna ziua ! Am pe factura asa servici masa , servicii cazare , servici agrement as vrea sa stiu de ce vor sa deconteze doar cazarea si nu totul ? Cum adica ne cazam dar nu mancam sau cum?

Lasă un comentariu