Misiunea Dragorului Maritim 29 Locotenent Dimitrie Nicolescu continuă în Marea Neagră, alături de nave din gruparea SNMCMG-2 (Standing NATO Maritime Countermeasures Group-2). Săptămâna trecută a fost plină de activități pentru echipajul navei românești, aflat la datorie departe de țară.

Dragorul Maritim 29, aflat în compunerea grupării Standing NATO Maritime Countermeasures Group-2, a executat multe activități de instruire alături de camarazii de pe nava italiană Vesuvio și de pe cea turcească Enez. Indiferent de oră, marinarii militari români au fost la datorie.

Evoluții ale navelor din gruparea NATO.
Foto: Lucian Irimia

Carturile s-au desfășurat conform procedurile naționale și NATO, iar echipajul a răspuns foarte bine la orice provocare a serialelor de instrucție, conduse de gruparea NATO. Și nu au fost puține!

S-au executat manevre și au fost evoluții ale navelor, precum și exerciții de comunicații, de realimentare pe mare, de vitalitate, de abandon al navei, de leadtrought (tranzitarea unui canal dragat), de monitorizare a traficului maritim.

DM-29 și elicopterul ambarcat al navei comandant a grupării.
Foto: Lucian Irimia

În premieră pentru un dragor maritim românesc, s-a executat un exercițiu de tip vertrep, ceea ce a presupus transferul de documente și de materiale de la nava comandant la cea românească prin intermediul elicopterului ambarcat.

Gruparea NATO a acționat săptămâna trecută în zona de sud a Mării Negre. La sfârșitul săptămânii, grupării SNMCMG-2 i s-au alăturat încă trei nave turcești. Zi și noapte a fost acțiune, iar marinarii militari români au fost la datorie.

Schimb de documente între DM-29 și nava turcească „Enez”.

În weekend, militarii NATO au acostat în portul Eregli, în Turcia. Cu ajutorul gazdelor, camarazii turci, s-au organizat mai multe jocuri sportive, de baschet, volei și fotbal, precum și excursii la obiective turistice din zonă.

La fel ca pe mare a fost camaraderie, prietenie și fair-play. Apoi, iar muncă și Marea Neagră. De această dată, vestita întindere albastră a fost de partea marinarilor. Doar briza și o ușoară hulă l-au legănat pe DM-29 în marșul său. Și au urmat alte seriale de instrucție.

Exercițiu de vitalitate: stingerea unui incendiu declanșat într-un compartiment la prova.
Foto: Lucian Irimia

Pentru unii pot fi doar simple activități ale unui dragor maritim, dar pentru oamenii din echipajul navei românești a fost altceva. Pentru că vorbim de tineri cu o medie de vârstă de sub 30 de ani.

Vorbim de un grup de marinari militari români aflați la început de drum în cariera militară, dar care au reușit, într-un timp scurt, să acumuleze o imensă experiență profesională, inclusiv internațională. Și asta pentru că navele Divizionului 146 Nave Minare Deminare execută în jur de trei-patru misiuni împreună cu nave NATO pe an. Să nu mai vorbim de exercițiile naționale.

Pe puntea de comandă, totul este sub control.
Foto: Lucian Irimia

Dacă la începutul anilor 2000 tinerii erau priviți cu reticiență la activitățile internaționale, acum este ceva obișnuit. De ce? Simplu! Tinerii de la dragoarele maritime știu ce înseamnă să fii de veghe la granița NATO. S-au antrenat intens și continuă să o facă foarte bine.

Echipajul navei este unul tânăr, dar cu multă experiență. Și în această misiune, marinarii militari români au demonstrat că știu și aplică foarte bine procedurile NATO. Am acționat foarte bine și eficient în cadrul grupării SNMCMG-2. Au fost activități multe, desfășurate ziua și noaptea. Tot echipajul a fost la datorie și s-a implicat, astfel încât misiunile ordonate au fost îndeplinite. De această dată, Marea Neagră ne-a iubit și ne-a fost foarte bine din punct de vedere al vremii. Nava a funcționat în parametri. Suntem întotdeauna acolo unde România ne-o cere!

–  Locotenent Marian Plăcintă, ofițer secund.

Locotenentul Marian Plăcintă, la manevra de plecare din portul Varna.
Foto: Lucian Irimia

Cum e pe navă? Ca pe un vapor care de treizeci de ani își face datoria. Oferă condiții spartane la bord, dar este iubit și respectat de echipaj. Tablă și fier ce sunt însuflețite de niște oameni speciali. Și-ar dori tehnică nouă, dar ei nu capitulează niciodată; chiar dacă la diesel-generatoare sau în camera motoarelor principale temperatura este aproape 70ºC, iar galeria de evacuare este de multe ori roșie.

Căldura de acolo se simte până pe puntea de comandă, iar soarele atacă și el din exterior pe timpul zilei. Noaptea, brizele și, uneori, ploile aduc o răcoare așa de plăcută… Nimeni nu a dat înapoi.

În uzină, „maeștrii” motoarelor au grijă să fie curent electric tot timpul pe toată nava.
Foto: Lucian Irimia

Sunt tineri care au acționat eficient pe puntea de comandă, la uzină, la motoare, la dragaj, la stația radio, în camera hărți sau la instalațiile artileristice. Limba engleză este deja ceva obișnuit pentru ei, fapt apreciat de partenerii din NATO.

La „Hanul lui Manuc”, toată mâncarea e gustoasă.
Foto: Lucian Irimia

Nu ai cum să îi uiți pe master chefii de la Hanul lui Manuc (n.r. – bucătăria navei), cei ce au grijă să nu lipsească nimic echipajului, reușind să adauge excelentei mâncări și multe doze de… umor.

O mână de tineri responsabili și implicați care reușesc tot timpul să îndeplinească misiunile ordonate. Da, echipajul unui dragor maritim, poate neinteresant pentru unii, se pregătește intens.

Comunicațiile după standardele NATO, o obișnuință pentru marinarii militari români.
Foto: Lucian Irimia

Rezultatele vin în urma aprecierilor partenerilor din NATO, pentru că tinerii marinari militari români – ofițeri, maiștri militari, subofițeri sau soldați și gradați profesioniști – de pe Dragorul Maritim Locotenent Dimitrie Nicolescu sunt de veghe la granița NATO.

Despre autor

Lucian Irimia

Lasă un comentariu