Aviaţia înseamnă zbor, pasiune, dragoste şi, uneori, moarte. Pe ultima nu o acceptăm deloc, dar ne-a tulburat multe momente şi a întunecat amintiri frumoase. Aşa a fost şi sâmbătă, 7 iulie. Locotenent-comandorul Florin Patrax Rotaru, de la Baza 86 Aeriană, a căzut la datorie, la manşa MiG-ului 21 LanceR pe care l-a iubit şi respectat.

Era un miting aerian frumos. Baza 86 Aeriană de la Borcea, acest templu al aviaţiei de vânătoare, frumos creionat în cărţile lui Doru Davidovici şi Dumitru Foozie Berbunschi, şi-a deschis porţile şi a primit cu inima deschisă iubitorii de aviaţie. Aviatorii au prezentat ceea ce fac ei zi de zi. Se antrenează pentru a apăra cerul senin al României.

A fost un show foarte bine planificat şi organizat. Cu multe suprize care au încântat publicul. Era soare, era bună dispoziţie, era aviaţie pură, era o Zi a Porţilor Deschise aşa cum își doresc toţi.

… A venit acea clipă neagră. Şi Patrax nu mai este printre noi. Nu s-a mai întors la familie şi camarazi. Dumnezeu a decis să-l înroleze în Escadrila din Ceruri! Cel de Sus a hotărât ca Patrax şi calul său de dural să aibă alt drum. Mult prea devreme…

În urmă au rămas doar durere şi lacrimi! În aceste clipe grele, să fim alături de familia greu încercată, de acei iluştri necunoscuţi care îi sprijină necondiţionat pe urmaşii lui Icar! Să nu îl uităm niciodată pe omul, pilotul, soţul, tatăl, fratele, camaradul Florin Rotaru. Acest vultur tânăr care a căzut la datorie, făcând sacrificiul suprem. A demonstrat, în drumul său către ceruri, că vorbele despre piloţi sunt adevărate şi, uneori, enorm de dureroase.

M-am întâlnit cu locotenent-comandorul Florin Patrax Rotaru de multe ori la zbor, pe aerodromul de la Mihai Kogălniceanu. Un tânăr pilot ce iubea zborul. Modest, ca mulţi alţii, nu dorea să iasă în faţă. Aştepta liniştit de fiecare dată să zboare. L-am privit cum se pregătea. Cum se uita la cer înainte să zboare. Cum discuta cu tehnicii, cum atingea avionul atunci când îl lua în primire.

Atunci înţelegeam cuvintele lui Davidovici, despre pilotul de vânătoare supersonică ce se pregătea pentru zbor. Era o chimie specifică acestei lumi aşa de mică, cea a aviaţiei.

Îmi spunea, cu modestie, că e doar un pilot, unul ce vrea să facă multe. Poate pare clişeu, dar cei care l-au cunoscut ştiu ce spun. De fiecare dată îşi aştepta cuminte să-i vină rândul la zbor. Un pilot ce se antrena asiduu să apere cerul României. Un pilot de vânătoare!

Acum, la durere, apar mulţi să-și exprime părerile. Lovesc în toţi, nu contează. Uită de familie, de camarazii lui, de prietenii săi, uită de… Florin! Noi, aceia care iubim aviaţia, nu trebuie să urmăm acelaşi drum. Să fim alături de familia îndurerată, de camarazii lui ce îl plâng. Apoi să ne rugăm pentru liniştea sufletului său bun şi să aprindem o lumânare!

Camarazii şi prietenii şi-l aduc aminte, așa cum a fost…

…Am terminat 13 piloţi în promoţie. Patrax era subtil în tot ceea ce făcea. Îi plăceau oamenii. Puteai să stai cu el de vorbă ore întregi. Îi plăcea psihologia. Era deştept, era multe peste medie, a spus locotenent-comandorul Răzvan Roşca, un coleg de promoţie.

A vorbi despre Patrax la trecut e foarte greu. El şi camarazii săi ne-au prezentat un show perfect. Au muncit mult să se antreneze. Ei se pregătesc zi de zi să apere cerul senin al României. Din păcate, în aviaţie, se mai întâmplă accidente. Patrax era un tip liniştit, calm,  un pilot ce dorea perfecţiunea. Puţini ştiu că era pasionat şi de fotografie. Iubea mult ceea ce făcea. Sunt cuvintele lui Adrian Sultănoiu, fotoreporter la revista „Cer senin”.

L-am cunoscut prin  prisma meseriei. Era un tânăr căruia îi plăcea să zboare. Era făcut pentru asta. Se pregătea continuu. Era modest şi căuta să-şi facă treaba cât mai bine, a afirmat locotenent-colonelul Ioana Teişanu, redactor la emisiunea Pro Patria.

Era un tânăr extraordinar! L-am cunoscut de când a venit pe Borcea. Apoi am continuat pe Mihail Kogălniceanu. Era comunicativ, vorbea cu toţi, ştia să se facă plăcut şi să creeze o atmosferă frumoasă. Nu de puţine ori, a venit să vorbim despre avioane, despre meserie, despre specialitatea în care lucrez. Era un om de echipă. Căuta toate informaţiile despre ceea ce înseamnă zborul, a spus maistrul militar principal Alexandru Besnea.

Este greu… . Am zburat împreună de atâtea ori cu Patrax. Am învăţat cot la cot. Am muncit împreună. Am crescut aici, pe aerodrom.
Ne-am bucurat de reuşite, căutam răspunsuri atunci când nu ne ieșeau anumite lucruri. Zborul ne-a unit. A iubit MiG-ul aşa cum îl iubim toţi piloţii de vânătoare supersonică. Sper ca acolo, de sus, să ne vegheze, să ne ierte şi să ne călăuzească în tot ceea ce vom face
, a afirmat colegul său, locotenent-comandorul Gabriel Epuran.

Un vultur tânăr, o speranţă a aviaţiei de vânătoare supersonice ne-a părăsit şi s-a alăturat Escadrilei din Ceruri, spune comandantul Bazei 86 Aeriană, general de flotilă aeriană Cătălin Băhneanu.

Florin a lăsat în urmă durere şi tristeţe! Noi, camarazii săi, împreună cu adevăraţii iubitori de aviaţie trebuie să fim alături de familia sa, în aceste clipe grele. Apoi să-l păstrăm în inimi şi suflet pe Patrax, un militar excepţional. Florin a fost, este şi va fi un fiu al Borcei, un pilot al aviaţiei de vânătoare supersonice ce a iubit viaţa, zborul şi oamenii. Un camarad a cărui modestie exemplară impresiona, cu un suflet şi o inimă de aur! În trecerea sa pe aerodromul nostru a lăsat o frumoasă dâră de condens.

Avansat în grad post-mortem

Ca urmare a spiritului civic și de sacrificiu ieșite din comun, a curajului și respectului pentru semeni, locotenent-comandorul Florin Rotaru, pilotul militar care și-a sacrificat viața pe timpul unui zbor demonstrativ desfășurat la Baza 86 Aeriană, la 7 iulie, a fost înaintat post-mortem la gradul de căpitan-comandor prin ordin al ministrului apărării naționale.

În toate unitățile militare din țară și din teatrele de operații au fost organizate luni, 9 iulie, ceremonii în memoria căpitan-comandorului (post-mortem) Florin Rotaru.

În vârstă de 36 de ani, el îndeplinea funcția de pilot-șef în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă a Bazei 86 Aeriană Fetești. Era pilot clasa I, avea la activ peste 400 de ore de zbor, din care aproximativ 250 pe MiG-21.
Era absolvent al Academiei Forțelor Aeriene Henri Coandă din anul 2005. Ofițerul era căsătorit și avea doi copii.

Despre autor

Lucian Irimia

Lasă un comentariu