La 10 martie, una dintre cele mai emblematice unități de aviație ale armatei române, Baza 86 Aeriană Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță, împlinește 65 de ani de la înființare.

În inima Câmpiei Bărăganului, aproape de malul Dunării, se află una dintre cele mai cunoscute și apreciate unități din Forțele Aeriene române, Baza 86 Aeriană. De la înființare și până azi, aici s-a format o adevărată elită a aviației românești supersonice de vânătoare.

Borcea este un nume cu mare rezonanță în lumea aviatorilor, rostit cu respect de mulți militari, dar și de civili. Un loc despre care s-a scris și s-a vorbit mult. Romanele lui Doru Davidovici sau Dumitru Foozie Berbunschi prezintă o lume specială, dar adevărată. Cu bucurii și tristeți, cu împliniri și deznădejdi, cu iubire și jertfă.

Anii s-au scurs, iar copiii ce creșteau în colonia bazei au devenit… piloți, ingineri sau tehnici de aviație. Anul trecut, Borcea a primit cu brațele deschise avioanele F-16. S-a deschis un nou capitol al aviației românești. Istoria se scrie în continuare pe aerodromul Ciulinilor Bărăganului.

Baza 86 Aeriană poartă numele unui erou al aviației militare de vânătoare române, locotenentul aviator Gheorghe Mociorniță, căzut la datorie pentru eliberarea Cehoslovaciei, cu numai două săptămâni înainte de terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial.

De asemenea, este continuatoarea tradițiilor de luptă ale Regimentului 206 Aviație Vânătoare Tactică, înființat la 10 martie 1952, pe aerodromul Deveselu. Primul comandant înscris pe placa de onoare a fost locotenentul-major Daniel Mălăescu, întâiul simplist pe avionul cu reacție MiG-15. La 15 iulie 1953, Regimentul 206 Aviație Vânătoare Tactică se dislocă pe aerodromul Ianca, unde își desfășoară activitatea până la 1 mai 1955.

Foto: Lucian Irimia

După dislocarea pe acest aerodrom, regimentul a fost înzestrat cu aeronave MiG-17 PF, primele avioane de vânătoare din România care aveau radar de interceptare. La 9 august 1958, Regimentul 206 Aviație Vânătoare Tactică, împreună cu Baza 499 Tehnică de Aerodrom, se dislocă pe aerodromul Cocargeaua (Borcea) și primește în dotare o escadrilă de avioane supersonice MiG-19.

Martor la ceremonia de transfer, de la armata sovietică la aviatorii români, a fost și colonelul (ret) Gheorghe Sabin, pe atunci locotenent. A fost chiar comandantul gărzii drapelului.

Au fost vremuri grele la început, mai ales pentru familii. Mulți veneau din București și nu erau obișnuiți cu viața grea din Câmpia Bărăganului. Am lucrat la Borcea până în 1990, când am ieșit la pensie de pe funcția de comandant al bazei tehnice de aerodrom. Pentru mine, Borcea este o viață de om, o familie mare. Toți acei ani i-am consacrat armatei și cazărmii. Mă bucur că acum unitatea reînvie, prinde alt contur, în urma modernizărilor, a declarat colonelul (ret) Gheorghe Sabin.

Din anul 1959, primește o nouă denumire, Regimentul 86 Aviație Vânătoare. În anul 1967, în viața marii unități are loc o schimbare importantă, odată cu intrarea în exploatare a unui nou tip de avion de vânătoare de ultimă generație, cu performanțe deosebite, MiG-21F-13.

După 1995, începe restructurarea amplă a Forțelor Aeriene române și, la 1 mai 1995, Regimentul 86 Aviație Vânătoare se transformă în Grupul 86 Aviație Vânătoare, cu o escadrilă de vânătoare și una de vânătoare bombardament, și Baza 86 Aeriană de Vânătoare și Vânătoare Bombardament.

În anul 1997 intră în înzestrare avionul MiG-21 LanceR. Începând cu 15 decembrie 2000, intră în vigoare statul de organizare al Bazei 86 Aeriană, care înglobează atât forțele luptătoare constituite până atunci în Grupul 86 Aviație, cât și cele de asigurare și sprijin din Baza 86 Aeriană de Vânătoare și Vânătoare Bombardament.

Borcea, cum îi spun aviatorii, devine astfel prima unitate de aviație organizată după modelul NATO. În anul 2004, ca urmare a desființării Bazei 57 Aeriană de la Mihail Kogălniceanu, Baza 86 Aeriană ia în subordine și Escadrila 863 Elicoptere, dislocată pe aerodromul Mihail Kogălniceanu, întregindu-și astfel gama de misiuni cu cele de evacuare medicală, căutare și salvare, transport și intervenții în situații de urgență.

Odată cu decizia de achiziționare a avionului multirol F-16, unitatea a intrat într-un amplu proces de transformare. Astfel, începând cu aprilie 2013, o mare parte din personal și tehnică își desfășoară activitatea pe aerodromul Mihail Kogălniceanu pentru asigurarea zborului avionului MiG-21 LanceR. De la 1 decembrie 2013, unitatea revine la denumirea de Baza 86 Aeriană Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță.

În octombrie 2016, o altă premieră: intrarea în serviciul Forțelor Aeriene a avionului F-16. Baza 86 Aeriană primea avioanele în haine noi. Pista era modernizată, au apărut hangare noi și alte capabilități la nivel NATO. În pofida unor renunțări, a greutăților de tot felul, departe de bucuriile pe care ți le oferă marile orașe, izolați în arșița toropitoare a Bărăganului, prin colburi de praf și tină ori prin viscol și troiene, mulți au ales să-și construiască și chiar să-și încheie cariera în această unitate.

De-a lungul existenței sale, pe aerodromul Borcea au zburat, instruindu-i mai apoi și pe alții, ași ai aviației de vânătoare. Ei și mulți alții au ridicat la cote înalte măiestria de pilot, au uimit prin precizia, acuratețea și curajul evoluțiilor aeriene, au creat o adevărată școală de luptători aerieni, ducând mai departe faima aviației românești.

Inginerii și tehnicii au ținut și ei pasul pregătirii. Avioanele și-au dezvăluit secretele tehnice în fața lor. Indiferent de anotimp, ziua sau noaptea, aeronavele erau gata de zbor. Să nu mai vorbim de controlorii de trafic aerian, de oamenii din turn sau alte specialități. De întreg angrenajul care face posibilă activitatea de zbor. O muncă de multe ori nevăzută, dar foarte apreciată de cunoscători.

Despre autor

Lucian Irimia

3 comentarii

  • Dragii mei ma inclin in fata voastra,tot respectul din partea unui fost MM de radiolocatie de la Turda,La multi ani si cer senin

  • Felicitari pentru articol d.le Lucian IRIMIA, am totusi un amendament.
    Borcea nu a insemnat doar aviatia de vanatoare – pe acest aerodrom a activat multi ani si Escadrila 38 Aviatie Cercetare si Bombardament cu vestitele avioane IL 28 si Hong 5. O Escadrila secreta pe timpul comunismului, ramasa secreta si in perioada capitalismului contemporan. Din pacate acesti cercetasi au fost atat de secreti incat mereu au fost uitati atat de cei din aviatie cand era vorba de drepturi cat si de cei de astazi cand este vorba de evocari. Pacat – Istoria Borcei nu se poate prezenta fara Escadrila 38.

  • D-le Lucian IRIMIA Tare am vrut sa citesc ceva si despre bombardierele IL-28 din cadrul escadrilei 38 de pe Cocargeaua. Si desigur despe Hongu-5. Poate puteti complecta articolul.
    Multumesc frumos.

Lasă un comentariu