Miercuri, 3 aprilie, s-a desfăşurat NATO Challenge, o competiție în care 29 de elevi au recreat un Consiliu al Ambasadorilor NATO.

Competiția pe teme de securitate mondială a fost organizată de Comandamentul Multinațional de Divizie Sud-Est, la sărbătorirea a 70 de ani de la înființarea Alianței Nord-Atlantice.

29 de elevi au fost aleşi să participe la simularea unei crize globale, confruntându-se cu probleme pe care le întâmpină Alianţa.

Foto: Eugen Mihai

Instituţia noastră organizează pentru prima oară această competiţie, dar nu este un eveniment propriu nouă, se organizează și în celelalte comandamente NATO, periodic.

Ideea este de a acomoda mediul civil de studenţi și elevi cu procedura de luare a deciziei în cadrul Consiliului NATO, explică locotenent-colonelul Lucian Florin Răcoiu, political adviser pentru comandantul Diviziei Multinaţionale de S-E şi organizator al concursului.

De mic, visam să ajung ca militarii pe care îi vedeam la televizor că își susţin ţările în NATO. Acesta a fost visul meu. Să-mi apăr ţara. Iar acest concurs mi-a dat ocazia să mă apropii de el.

– Elev fruntaș Ionel Ştefan Marciuc

Elev fruntaș Ionel Stefan Marciuc.
Foto: Eugen Mihai

Competiţia a început cu o perioadă de trei săptămâni de training şi elaborarea unor eseuri, cu tema generală NATO. Apoi, a urmat sesiunea de lucru a Consiliului NATO, unde elevii au reprezentat fiecare dintre cele 29 de state membre NATO.

În cazul nostru, ambasadorii NATO au fost elevi de la trei licee: Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Colegiul Național Elena Cuza și Colegiu Naţional Militar Tudor Vladimirescu.

Tinerii diplomaţi au abordat un scenariu de criză, cu sprijinul unor mentori, oficialităţi militare din cele 29 de state, care i-au ajutat cu informaţii despre cultura, resursele militare şi trecutul politic al statelor pe care le-au reprezentat.

Locotenent-colonel Lucian Florin Răcoiu.
Foto: Eugen Mihai

Am ales o temă care să nu implice mult sprijin militar pentru luarea deciziei și să nu fie orientată doar pe conflict. De aceea, am simulat o criză în regiunea Mării Mediterane, combinată cu o criză de refugiaţi, provocată de un cutremur, la care s-a adăugat un grup terorist care execută atacuri de piraterie împotriva elementelor de sprijin naval din partea UE şi NATO, explică Răcoiu.

Elevii şi-au luat rolul în serios. Entuziasmaţi de oportunitatea pe care o aveau şi cuprinşi de solemnitatea evenimentului, tinerii au descris activitatea ca o experienţă unică din care au avut foarte multe de învăţat.

Foto: Eugen Mihai

Fiind elevi la un liceu militar, ne gândim mai mult la partea militară. Cu politica e mai greu. Cei de la liceele civile sunt mai deschiși, spune elevul fruntaș Ionel Ştefan Marciuc, clasa a X-a la CNM Tudor Vladimirescu, din Craiova.

Dezbaterile au început de dimineaţă şi s-au terminat mult după prânz. Fiecare ambasador încerca să impună agenda propriei ţări, aşa cum o vedea şi credea de cuviinţă.

Am descoperit elevi maturi, cu un bagaj vast de cunoștinţe, o foarte bună și amplă imagine despre NATO și rolul României în NATO în contextul actual.

– Locotenent-colonel Lucian Florin Răcoiu

Unii dintre elevi au reuşit să intre foarte bine în pielea personajului, fiind uşor de recunoscut abordările şi atitudinea anumitor state.

Eleva Ana Gheorghe.
Foto: Eugen Mihai

Ana Gheorghe, elevă în clasa a IX-a la Liceul naţional Gheorghe Lazăr, a fost ambasadorul Croaţiei.

Am văzut tot felul de module United Nations, dar niciunul la nivelul acesta de implicare, cu oameni chiar de acolo, din miezul problemei. Mi s-au depășit total așteptările.

Şi eleva Daria Popa, din clasa a XI-a a Colegiului Naţional Elena Cuza, a mai participat la astfel de evenimente.

Ce aduce nou acesta? În primul rând suntem elevi de la doar trei licee și avem un comitet plin. Suntem mult mai aproape de ceea ce se întâmplă în realitate.

Eleva Daria Popa.
Foto: Eugen Mihai

Eleva a reprezentat SUA.

Am încercat să fiu cât mai aproape de ceea ce promovează Statele Unite și de modul lor de abordare. Reprezint o superputere a lumii care-mi permite să vin cu iniţiativă, o iniţiativă pe care poate să o și susţină.

Elevii au fost punctați în funcție de eseul pe care l-au pregătit, de cunoștințele despre țara pe care o reprezintă și de prestația lor de la reuniune.

La final, au fost premiate cele mai bune trei eseuri – ale elevelor Daria Popa, Colegiul Național Elena Cuza, Mădălina Stancu, CNM Tudor Vladimirescu, și Ioana Simona Toma, Colegiul Național Elena Cuza – și cei mai buni elevi din consiliu.

Foto: Eugen Mihai

De asemenea, au mai fost alcătuite două clasamente: al profesorilor (Ștefan Ionel Marciuc, CMN Tudor Vladimirescu, Ana Gheorghe, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, și Damian Ureche, Colegiul Național Gheorghe Lazăr) și al mentorilor (Ștefan Țugui și  Daria Popa, de la Colegiul Național Elena Cuza, și Ana Gheorghe, de la Colegiul Național Gheorghe Lazăr).

Ceremonia de premiere a avut loc joi, 4 aprilie, la Comandamentul Multinațional de Divizie S-E. Premiile au fost înmânate de șeful Statului Major al Apărării, general Nicolae Ionel Ciucă.

Despre autor

Alina Crișan

Plutonierul Alina Crişan a absolvit Şcoala Militară de Muzică, Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti şi Facultatea de Comunicare şi Jurnalism. Este preocupată de domeniul învăţământului militar şi realizatoare de emisiuni la postul de radio „Vocea Armatei”.

Lasă un comentariu