O parte din lumea nevăzută a aviației o reprezintă inginerii militari. Sunt aceia care, prin munca lor, planifică și organizează activitatea de mentenanță la aeronave.

Am găsit, la Baza 86 Aeriană Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță, de la Borcea, o echipă de tineri ingineri militari implicați direct în programul avionului multirol F-16 Fighting Falcon.

Ei au o responsabilitate uriașă ce apasă pe umerii lor, dacă ne gândim doar la banii publici investiți în tot ceea ce reprezintă platforma avionului multirol F-16. Un program serios, de viitor așa cum îl văd cei implicați. Să nu uităm că avionul F-16 reprezintă pentru aviația militară românească o schimbare de mentalitate, de concepție, de planificare și multe altele. Este altceva! Și nicăieri începuturile nu sunt ușoare!

Foto: Lucian Irimia

Am fost la Baza 86 Aeriană de la Borcea, pe aerodromul așa de frumos descris de Doru Davidovici și Dumitru Berbunschi. Peste tot sunt lucrări de modernizare. Baza începe să aibă altă față. M-am apropiat de avioanele F-16 și i-am privit minute în șir pe tinerii ingineri și maiștri militari cum întrețineau avioanele. Am văzut responsabilitate, implicare, devotament, hotărâre în tot ceea ce făceau.

Locotenentul inginer Mădălin Radu este din Fetești. A crescut printre avioanele MiG-21. Tatăl său a fost ofițer de stat major în Baza 86 Aeriană. Nu poate uita momentul când s-a întâlnit cu comandantul de atunci, comandorul Dorel Luca. Așa că, pasiunea sa pentru aviația militară a crescut cu fiecare vizită la aerodrom.

Locotenent inginer Mădălin Radu.
Foto: Lucian Irimia

După ce a terminat liceul din localitate a urmat cursurile Academiei Tehnice Militare (ATM) între anii 2008 și 2012. A venit la Borcea, inițial la MiG-ul 21. Din când în când, ținea locul inginerului de escadrilă. A făcut trecerea la F-16, în specialitatea avionică, în perioada septembrie 2015 – aprilie 2016, în Portugalia. A participat la toate evenimentele importante ale escadrilei.

Sunt multe sarcini, multe activități, aici, la F-16. Avem momente mai ușoare sau mai grele. Este adevărat, sunt și dezavantaje, dar și multe lucruri foarte bune. Suntem mulți tineri. Odată cu vârsta vine și experiența. Colectivul este foarte bun, comunicăm foarte bine, a afirmat locotenentul inginer Radu.

Din punctul său de vedere, F-16 înseamnă multă documentație. Consideră că la MiG se fura meserie, se învăța din experiența acumulată în mulți ani de cei dinaintea sa. Crede că peste cinci ani o să fie tot lângă avionul F-16.

Locotenentul inginer Vlad Colțan este din Pitești și a absolvit ATM în 2014. Inițial a lucrat la Bacău. A venit din orașul lalelor în mijlocul Bărăganului, la Borcea. A ajuns aici pentru că și-a dorit să facă parte din programul avionului multirol. În 2016, a plecat în Portugalia, la pregătire la cursul de planificator, care a durat aproximativ cinci luni. Acum, este ofițer specialist la biroul mentenanță și împuternicit pe funcția de asigurare a calității.

Locotenent inginer Vlad Colțan.
Foto: Lucian Irimia

Este mult de muncă la F-16, problema este personalul. Suntem puțini, comparativ cu volumul de muncă care se cere. Este foartă multă documentație, foarte multe inspecții și multă mentenanță, comparativ cu MiG-ul sau IAR-ul-99 Șoim. Avem o mare satisfacție când vedem ce se întâmplă ca urmare a muncii pe care o depunem. Sunt foarte mulțumit când toți acești tineri reușesc să crească nivelul de disponibilitate a avioanelor, a spus locotenentul inginer Vlad Colțan.

Dacă în bază echipa muncește enorm, orașul Fetești nu prezintă interes pentru tinerii de vârsta sa și este foarte greu pentru o viitoare familie sau pentru dezvoltarea personală. Mulți dintre ei preferă Bucureștiul sau Constanța, mai ales că baza este la mijlocul distanței dintre cele două orașe.

Atunci când un absolvent ajunge la F-16, fie că este maistru sau inginer, parcurge un program de pregătire care este foarte bine structurat. Se începe cu documentația, ce trebuie citită și aprofundată foarte bine, apoi fiecare învață ce trebuie făcut pe funcția sa. Totul este scris! Este ceva de învățat până se pune cheia pe F-16. Este foarte importantă limba engleză, cel puțin la nivel intermediar, fără ea nu prea ai ce căuta în acest program.

La 28 de ani, locotenentul inginer Amelia Zecheria este inginerul-șef al Escadrilei 53 Vânătoare. A absolvit Academia Tehnică Militară în 2013, fiind repartizată la Baza 86 Aeriană, la MiG-21. După câțiva ani, a intrat în pregătire la programul avionului multirol. Toate avioanele F-16 sunt în responsabilitatea ei. Conduce activitatea tehnico-inginerească în cadrul secției mentenanță linie la avionul multirol. Se ocupă de pregătirea pentru zbor a aeronavelor și configurația lor, în funcție de misiunile pe care le au de îndeplinit piloții.

Este un concept nou, a altă mentalitate. Ne bucurăm că programul a început cu personal foarte tânăr, cu mulți veniți din promoții, de pe băncile școlilor. Nu e ușor de lucrat cu documentația tehnică de la F-16, este multă, dar este foarte bine structurată. Este în limba engleză, iar tinerii se descurcă bine. Găsim orice informație despre ce avem nevoie în munca noastră. Este un avânt tineresc aici! Avem și oameni cu experiență ce au venit cu mult elan aici. Este nevoie de ei și îi ghidează pe cei tineri mai mult din vedere practic, a declarat locotenentul inginer Zecheria.

Locotenent inginer Amelia Zecheria.
Foto: Lucia Irimia

În ciuda vârstei, i se spune adesea Mama și copiii. Sunt mulți maiștri tineri care trebuie ghidați, învățați, ce trebuie să aibă imaginea de ansamblu, despre ce are de făcut fiecare. Urmărește atent nivelul de pregătire a fiecăruia dintre subordonații săi.

Ne-am creat un grup tehnico-ingineresc unit și ne place să ne sprijinim unul pe celălalt. Dacă unul are o problemă, încercăm să-l ajutăm. Depunem mult efort să aducem un avion într-o anumită configurație. Sunt momente când nu ne reușesc toate din prima și atunci suntem foarte necăjiți. E o parte din tine acolo și când vezi că nu iese, o iei un pic personal, a afirmat Amelia.

Consideră că momentele frumoase sunt cele pline de dinamică, care sunt din plin la această escadrilă. Le plac foarte mult zilele aglomerate, pe care le privesc ca adevărate provocări. Trebuie să găsească soluții la diferite probleme, dar, la sfârșitul zilei de zbor, când misiunea a reușit, au o satisfacție enormă.

M-am întâlnit prima dată cu locotenentul inginer Zecheria acum câțiva ani. Era la hangar, lângă un MiG-21 LanceR. Acum este căsătorită, bineînțeles tot cu un inginer.

Sunt momente când nu avem mult timp liber. Mă bucur că mă susține în ceea ce fac. Are un sentiment de mândrie când vede pozele și filmările cu F-ul nostru 16. Îi place mult avionul!, a spus Amelia.

Despre autor

Lucian Irimia

2 comentarii

  • Nu cred că este corect să nu fie menționați toți inginerii militari ai formației F16 Falcon…
    Păcat că i-ați omis !! 🙁 🙁
    Cu respect !!
    O zii bună va doresc!

  • Aviația dă senzația!
    OAMENI deosebiți care merită tot respectul.
    Ceea ce nu înțeleg este de ce țin atât de mult să se intituleze Romanian Air Force și nu le place Forțele Aeriene Române?

Lasă un comentariu