Zgomot, macarale, aparate de sudură, pod rulant, scântei, o continuă forfotă, dar și multă atenţie și grijă… aşa s-ar putea descrie atmosfera din atelierele de reparații ale unităţilor subordonate Bazei 2 Logistică Teritorială Șelimbăr din Sibiu.

Ca structură subordonată Comandamentului logistic întrunit (CLÎ), baza sibiană are ca misiuni principale asigurarea gestionării stocurilor strategice și operative din materialele din clasa a V-a de depozitare, mentenanța echipamentelor militare, valorificarea echipamentelor atipice și excedentare, rezultate în urma procesului de retransformare a sistemului militar, și coordonarea transporturilor militare în zona sa de responsabilitate.

Colonelul Mircea Roatiș, comandantul bazei, ne-a mai precizat că aici se repară nu numai tehnica din unitățile subordonate CLÎ, ci și din dotarea Forțelor Terestre.

Deoarece coordonează activitatea din secțiile reparații blindate, automobile și tractoare și fabricații tehnică specială, locotenent-colonelul ing. Sorin Bratu își petrece cea mai mare parte din programul de lucru în ateliere.

În secția reparații blindate, automobile și tractoare, l-am întâlnit și pe șeful acesteia, maiorul Ionuț Stoica, atent la modul cum oamenii din subordinea sa execută lucrările de reparații la autocamioane. Muncitorii ştiu ce trebuie să facă, acţionează cu atenţie utilajele și, sub îndrumarea maiștrilor militari, execută cu rigurozitate etapele reparaţiilor. Au experiență, dar și vârste mai ridicate. 

Între toţi, un singur soldat profesionist. Nu prea vin tinerii să se angajeze la noi, spune maiorul Stoica. În Sibiu sunt multinaționale care oferă salarii mari, aşa că preferă să-și găsească acolo locuri de muncă.

Deocamdată, încadrarea posturilor este destul de bună, de aproximativ 90%, dar vor fi probleme peste câțiva ani, când mulți vor ieși la pensie. Faţă de tinichigii, de exemplu, este greu de angajat vopsitori auto, fiindcă pe piaţa civilă sunt multe ateliere de reparații mașini care asigură salarii mai mari.

Colonel ing. Viorel Dascălu

Cu astfel de probleme se confruntă toate unitățile bazei, inclusiv Centrul 183 Mentenanță. Cu o vechime de peste 50 de ani, centrul și-a format actuala structură, în 2000, prin unirea a două baze centrale de reparații, a artileriei și de autocamioane și blindate. Colonelul ing. Viorel Dascălu, comandantul centrului, ne-a precizat că acesta este specializat pe repararea tehnicii din unitățile subordonate CLÎ, dar și din Forțele Terestre: tehnica de blindate auto și tractoare, autocamioane, autovehicule, tancuri, utilaje de geniu, autobuze, tehnica de artilerie.

Ne-am propus ca, în perspectivă, să asimilăm în reparație tancul TR 85 M1, urmând ca, în viitor, să preluăm pentru reparații toate tipurile de tehnică ce vor intra în dotarea armatei, armament și tehnica de blindate, a spus colonelul ing. Dascălu.

În cadrul centrului, posturile de comandă sunt de maiștri militari, unde se înregistrează un deficit mare de personal, iar în cele de execuție sunt încadrați civili, soldați și gradați profesioniști.

În atelierul de reparații capitale, tancul se desface bucată cu bucată. Trebuie atenție mare, pentru că nu toate piesele pot fi manipulate cu macaraua și, în plus, muncitorii sunt mai în vârstă, nu mai au forță prea mare. Acum, din cauza lipsei de personal, repararea unui tanc durează cam o lună.

În cadrul centrului a fost constituită o secție mobilă de reparații, formată din 14 autoateliere mobile, independente din punct de vedere energetic, dotate cu generatoare proprii, specializate pe tipuri de tehnică și de reparații. Cu ajutorul acestora se pot executa reparații de nivel mediu și ridicat la tehnica de blindate, automobile și tractoare, la instalații electrice, sudură și tinichigerie, reparații ale armamentului și stabilizatoarelor sistemelor de conducere a focului de pe tanc.

Secția mobilă are în dotare o automacara, un trailer cu cap tractor pentru transportul tehnicii grele, tractoare de evacuare tancuri și de tractat tehnică grea, precum și autovehicule ușoare necesare aprovizionării și asigurării logistice în locurile de dislocare, autospeciale destinate asigurării subzistenței personalului, cu autofrigider mobil și bucătărie.

Gradul de încadrare al secției este destul de redus la pace, dar își poate îndeplini misiunile prin suplimentare cu personal din atelierele centrului. Așa s-a întâmplat în iunie, când a executat reparații la un batalion de tancuri. Astfel, la Murfatlar, în două serii a câte două săptămâni, a fost repusă în stare de operativitate o companie de 13 tancuri.

A fost o experiență nouă pentru noi, ne-a declarat colonelul ing. Dascălu, am încercat să vedem dacă se poate aplica în mod real conceptul de mentenanță bazat pe fiabilitate. S-a dovedit a fi viabil, ne-am convins că funcționează acest proces care presupune diagnosticarea tehnicii și, ulterior, executarea reparațiilor punctual, pe fiecare mijloc tehnic, doar la ceea ce este necesar. Beneficiarii au fost foarte mulțumiți, iar pentru noi a reprezentat o satisfacție profesională, ne-am convins că putem să ne deplasăm, când este nevoie de noi, în orice punct din țară.

Centrul 183 Mentenanță este singura unitate din țară, unde, de cinci ani, în atelierul fabricație și recondiționări speciale, autocamioane DAC 665 sunt transformate în autospeciale transport containere RMNC, specifice unităților din compunerea Comandamentului comunicațiilor și informaticii.

Proiectul a fost realizat în unitate. Există aici o secție de proiectare, cu o încadrare deficitară acum, pentru că, așa cum se întâmplă și în alte meserii, inginerii proiectanți au în viața civilă salarii duble față de cele pe care le-ar primi în armată. Maistrul militar principal Daniel Dincă, șeful atelierului, ne-a precizat că aici se execută piese pentru diverse tipuri de armament, cuptoare de casat muniția și se asamblează platforma. Încadrarea cu personal nu este de 100%, dar s-au scos la concurs posturi de frezor, vopsitor, prelucrător prin așchiere. Muncitori calificați în aceste domenii se găsesc însă destul de greu. Sunt meserii care, în ultimii ani, nu au beneficiat de școlarizare.

Colonel Mircea Roatiș.

În poligonul subteran, de 100 m lungime, armamentul de infanterie reparat se verifică și se reglează. Armele sunt aduse de la unități și, după reparații, verificări și reglări, sunt predate beneficiarilor. Poligonul este dotat cu televiziune cu circuit închis, reglajul armelor se face în deplină siguranță pentru personalul care execută operațiunile, iar viteza de reglare este mult mărită pentru că loviturile sunt urmărite pe ecran.

În ceea ce privește dotarea tehnică, stăm foarte bine, ne-a declarat colonelul ing. Viorel Dascălu. În ultimii ani ne-au fost alocați bani pentru modernizarea proceselor de producție, am primit utilaje de tip nou, cuptoare de tratamente termice, elevatoare, inclusiv unul mobil, testere de diagnosticare, bancuri de reglat pompe de injecție. Pentru perioada imediat următoare, avem în plan modernizarea
poligonului.

Comandantul este sigur că vor reuși să realizeze toate proiectele pe care și le-au propus. Și asta nu numai datorită sprijinului primit din partea eșaloanelor superioare, ci și oamenilor din subordine. Munca fizică nu este ușoară, dar este un colectiv unit, în care nu există
tensiuni între categoriile de personal, chiar dacă civilii, de exemplu, au salarii mici și nu beneficiază de încadrare în condiții superioare de muncă.

Despre autor

Irina Nedelcu

Irina-Mihaela Nedelcu este absolventă a Facultăţii de Drept a Universităţii din Bucureşti. Domeniile de responsabilitate: legislaţie militară, logistică şi probleme sociale.

Lasă un comentariu