Dezbaterile privind cheltuielile pentru apărare și îngrijorările referitoare la unitatea NATO, scoase în evidență la ultimul Summit de la Bruxelles, au acoperit deciziile luate în privința descurajării și apărării luate atât la reuniunea Alianței, cât și la întrunirile Consiliului European.

Ambele evenimente de nivel înalt au generat concluzii semnificative cu potențial impact asupra domeniului apărării, descurajării și pregătirii pentru luptă a forțelor din Europa. Ultimele decizii ale Alianței s-au concentrat pe sprijinirea abilităților de a asigura o aprovizionare strategică pe calea aerului, pe mare și pe uscat, pe teritoriul Europei. De asemenea, declarația finală insistă și asupra nevoii de a lucra la aspecte de nivel operațional și tactic, mai puțin vizibile, cum ar fi identificarea unor rute alternative și asigurarea unor mijloace de transport adecvate.

În același timp, Uniunea Europeană și-a reconfirmat concentrarea pe mobilitatea militară aprofundând demersurile făcute deja de Serviciul de Acțiune Externă al UE și de Agenția Europeană pentru Apărare, care s-au concretizat într-un plan de acțiune privind mobilitatea militară.

DefenseNews sugerează că se pot face câteva observații în anumite aspecte ale mobilității militare, cum ar fi probleme de natură legislativă și administrativă, starea infrastructurii de transport și cooperarea multinațională. UE are un rol semnificativ în înlăturarea obstacolelor de natură vamală, legislativă sau administrativă, în vederea reducerii timpului necesar pentru transportul echipamentelor militare pe teritoriul Europei, prin potențarea organizațiilor și instituțiilor civile în managementul infrastructurii de transport, dar și în dezvoltarea capabilităților de transport.

Așa cum se anticipa, UE a început să lucreze la standardizarea regulilor și procedurilor în statele membre, în contextul planului de acțiune și al PESCO, în domeniul mobilității militare. Acțiunile UE și ale organizațiilor civile din statele membre sunt esențiale pentru a crește viteza de transport,
dar și pentru a reduce resursele militare necesare ca să poată face față diferitelor prevederi administrative și vamale. Din perspectivă militară, se recunoaște caracterul de implicare generală guvernamentală și civilă a problemei mobilității.

NATO vede abordarea aspectelor legislative și administrative nu numai în cadrul unei cooperări mai strânse cu UE, ci și prin aplicarea prevederilor Enablement Plan for SACEUR’s Area of Responsibility, document complementar eforturilor uniunii. Starea infrastructurii de transport ar putea deveni o prioritate importantă a UE în viitor.

Probleme ca înălțimea podurilor, suportabilitate la greutate sau cele privind capacitatea de încărcare pe calea ferată au fost identificate ca puncte nevralgice în ultimele exerciții militare. Toate acestea sunt restricții ce afectează viteza de deplasare și alegerea rutelor de transport pentru echipamente agabaritice. Urmează ca UE să creeze o listă de priorități în ceea ce privește modernizarea și dezvoltarea rețelei de transport până în 2019.

Acest efort din partea UE și a NATO, de a traduce cerințele militare într-un format accesibil pentru dublă utilizare și pentru dezvoltatorii civili, ar putea conduce la beneficii semnificative în domeniul mobilității forțelor, a echipamentelor și a materialelor pe teritoriul Europei, în orice scenariu de criză posibil. La rândul său, NATO urmărește să introducă mult mai frecvent mobilitatea militară în scenariul exercițiilor pe care le desfășoară, îmbunătățind coordonarea civili-militari la nivelul statelor membre. În acest scop, se vor înființa puncte unice de contact atât pentru militari, cât și pentru organizațiile civile implicate în trecerea frontierelor, până la finele anului 2019.

Despre autor

Trustul de Presă al MApN

Lasă un comentariu