Pasiunea pentru motociclism a militarilor din cadrul Detașamentului de Apărare Antiaeriană Scorpionii Albaștri i-a determinat pe aceștia să înceapă un proces de restaurare a unei motociclete Dnepr K750M, veche de 50 de ani.

După o muncă de șase luni și numeroase provocări în căutarea pieselor necesare și în descoperirea principiilor de funcționare a acestei motociclete, militarii au reușit să o readucă la viațăScorpionii Albaștri participă în cadrul Grupului de Luptă din Polonia la asigurarea prezenţei înaintate consolidate în flancul Nord-Estic al Alianţei NATO, în conformitate cu măsurile adoptate în cadrul Summitului de la Varşovia din 2016.

Am venit în ianuarie și m-am intersectat cu cei din rotația a IV-a, rotație din care a făcut parte și Alex (Alexander Lewis), proprietarul actual al motocicletei din contingentul englez. Acesta a cumpărat motocicleta și, pentru câteva zile, a ținut-o la intrare în bază, până a obținut permisul de acces.

În acest timp,  m-am interesat a cui este motocicleta, iar când a adus-o în bază și a început recondiționarea, am făcut cunoștință și i-am povestit că, în tinerețe, și eu am avut o motocicletă rusească IJ 350.

I-am spus că, dacă are nevoie de ajutor, pot să îl ajut cu mare plăcere, își amintește plutonierul-major Marius Milică Preda, care, în cadrul Detașamentului de Apărare Antiaeriană Scorpionii Albaștri, este ajutor comandant tun și șofer pe DAC 665T.

Evident, militarii au avut parte de nenumărate provocări, mai ales că această motocicletă este fabricată în 1961, iar trecerea timpului i-a lăsat destule urme. Chiar dacă acum este funcțională, vor mai fi necesare nenumărate ore de muncă asiduă, pentru a putea să arate ca atunci când a ieșit pe poarta fabricii din Kiev.

Numărul de ore s-a pierdut, deoarece când faci ceva cu pasiune nu mai contează cât timp pierzi să cureți un carburator sau să schimbi un banal simering, probabil sute de ore, explică plutonierul-major Preda. În ceea ce privește piesele de schimb, încă se mai găsesc pe site-urile de profil din Polonia, de unde au fost comandate. Dar a fost și o piesă care a trebuit construită special la un strungar, în orașul Elk.

Foto: Locotenent Mădălin Enache.

Instalația electrică a trebuit reconstruită în totalitate, deoarece, pe parcursul anilor, a fost peticită și nu mai prezenta siguranță. De asemenea, caroseria a fost dezmembrată piesă cu piesă,  a fost înlăturată rugina și aplicat un strat de soluție protectoare împotriva coroziunii.

Modelul motocicletei este Dniepr K750 (750cc), din 1961. A fost fabricat între anii 1959-1964 și are un motor pe benzină, în doi cilindri boxer, 24 de cai putere, alimentat prin două carburatoare.

• Locotenent Mădălin Enache

Despre autor

Trustul de Presă al MApN

Lasă un comentariu