Mulți tineri, după finalizarea studiilor liceale, au dileme legate de alegerea unei facultăți care să-i pregătească pentru o viitoare carieră.

Nu puține sunt situațiile în care, după absolvirea unei facultăți, tinerii se trezesc într-o piață a muncii suprasaturată pe anumite segmente și cu deficit serios de personal în alte ramuri.

Domeniul aeronautic poate reprezenta una dintre opțiunile celor care își fac planuri de carieră, în condițiile în care cifrele oficiale arată că traficul aerian crește de la an la an, iar nevoia de forță de muncă se situează pe o curbă ascendentă.

Dezvoltarea turismului la nivel mondial impulsionează investițiile companiilor în aeronave noi. Cele mai recente prognoze spun că, la nivel mondial, va fi nevoie de 30.000 de aeronave noi, în următorii 20 de ani.

Estimările spun că flota aeriană globală se va dubla, aceasta urmând să ajungă la 50.000 de avioane de pasageri în 2038, de la 23.000 de avioane, câte sunt în prezent.

Conform estimărilor făcute de Airbus, investițiile în aeronave noi vor atrage de la sine și nevoia de forță calificată de muncă, domeniul aeronautic urmând să atragă 550.000 de noi piloți și 640.000
de tehnicieni.

Aproape 22 de milioane de pasageri au trecut prin aeroporturile din România, în 2018. În ultimii cinci ani, s-a înregistrat o creștere de 75% a numărului de  pasageri de pe aeroporturile românești, estimându-se
că, în următoarele două decenii, vom asista la o creștere de încă 55%.

Companiile aeriene țin greu pasul cu acest ritm, având deficit de personal. Salariile oferite pleacă de la 2.000-3.000 de euro pentru un începător, ajungând la 3.000-4.000 de euro pentru un copilot care acumulează ceva experiență. Un comandant poate ajunge să încaseze un salariu de 7.000 de euro lunar.

Piloții care ajung să opereze avioane în Orientul Mijlociu și Asia încasează chiar și 10.000 de euro, lunar.

Fiind afectate de o criză acută de personal, companiile aeriene oferă program flexibil celor care se angajează. Astfel, se oferă piloților posibilitatea de a zbura șase luni, iar alte șase să rămână la sol. De asemenea, pot zbura o lună da, una nu. În plus, ca pilot, ai posibilitatea să călătorești în toată lumea, lucru care nu este la îndemâna oricui.

Pasionații de zbor pot lua contact cu domeniul la 16 ani, atunci când au voie să zboare cu planorul. Înainte de a ajunge piloți de linie, ei trebuie să își obțină licența pentru avioane private, la împlinirea vârstei majoratului.

Cu doar 100 de ore de pregătire, pot ajunge la manșa unui avion ultraușor, putând, apoi, face pasul către un avion privat. 8.000 de euro costă licența pentru a putea pilota avioane private, costurile pentru cei care vor să ajungă piloți de linie fiind și de zece ori mai mari.

Despre autor

Liviu Anghel

Lasă un comentariu