Indiferent de vreme, bună sau rea, de anotimp, iarnă sau vară, ziua sau noaptea, automobiliștii militari își îndeplinesc misiunile încredințate fiind conştienţi de responsabilitatea ce le revine, de a ajunge cu bine la destinație, fie că transportă persoane sau materiale.

Prin misiune, dotare și mare capacitate de transport, Brigada 122 Logistică este unică în armata română. Comandantul acesteia, colonel Alexandru Nedelcu, precizează că nu se poate face o ierarhizare a unităților componente, pe criteriul importanței:

Fiecare unitate are misiunea sa bine stabilită și reprezintă o piesă dintr-un mecanism complex.

Aproximativ 1.500 de oameni își desfășoară activitatea în cele șase batalioane, centrul de mentenanță, laboratorul artileristic și  depozitul de muniție din subordine.

Anul 2018 este reper din istoria brigăzii, mai spune colonelul Nedelcu. S-a înnoit o mare parte din tehnica aflată la dispoziție, s-a finalizat sau a început operaționalizarea anumitor structuri.

Foto: Eugen Mihai

 Batalionul 121 Transport Materiale face parte din pachetul de forțe pus la dispoziția NATO. Comandamentul și companiile de transport materiale, carburanți lubrifianți și apă potabilă sunt operaționalizate 100%.

De la locotenent-colonelul ing. Adrian Banciu, comandantul batalionului, am aflat că, din cele 91 de autocamioane aflate în dotare pentru transportul materialelor de toate tipurile, 34 au fost înlocuite cu mașini noi, Iveco, achiziționate anul trecut.

Subunitatea este în măsură să transporte 600 de tone de materiale, pe o distanță de 300 km, într-o zi.

Camioanele înlocuite sunt în stare de funcționare și vor fi redistribuite către alte unități ale brigăzii sau din subordinea Comandamentului Logistic Întrunit.

Pentru transportul apei potabile, anul trecut, au intrat în dotare 25 de cisterne de câte 10 tone și anul acesta urmează să fie achiziționate încă atâtea. Misiunea subunității este de a transporta  500.000 mc de apă, pe o distanță de 300 km, într-o zi.

Mașinile noi sunt, de fapt, autotranscontainere 6×6 Iveco. În interiorul containerului, ce poate fi dislocat în orice teren, se află bazinul de 10.000 litri, iar în spatele acestuia, pompele de încărcat și descărcat, precum și un dispozitiv de încălzire propriu, ca iarna să nu înghețe apa.

Încadrarea cu șoferi (soldați, gradați profesioniști și subofițeri) nu este de 100%, dar se va mări ca în martie, odată cu venirea a 37 de sgp.

Locotenent-colonelul ing. Banciu este comandant din 2013 și spune că acordă o mare atenție oamenilor din subordine:

Sunt oameni cu caractere și probleme diferite. Trebuie să știi să păstrezi un echilibru între activitatea profesională și problemele personale. Nu te poți detașa doar pentru că ești comandant.

În fiecare an primim cadre militare din promoție, iar impactul cu prima unitate este foarte important, rămâne în suflet pentru toată viața. Este normal să te simți stingher când ajungi într-un nou grup, oricât de puternic ai fi, tot ai nevoie de sprijin.

Pe mine m-au ajutat colegii la început de carieră, la Oradea, așa că încerc să fac și eu același lucru.

Locotenent-colonel Adrian Banciu.
Foto: Eugen Mihai

Nou-veniților le acordă o perioadă de acomodare, pentru că diferența dintre școală și practică este semnificativă:

Trebuie să-i ajuți să se integreze, să vezi ce înclinații au. În prima zi discutăm liber, ne cunoaștem și încercăm să le rezolvăm diverse probleme, precum cazarea sau ce mai au nevoie, apoi au la dispoziție 20 de zile lucrătoare de pregătire, le prezentăm unitatea, locurile unde își vor desfășura activitatea.

Cele două misiuni în Afganistan, precum și perioada de început a carierei îi sunt de mare ajutor în lucrul cu oamenii. Media de vârstă a personalului este scăzută, 32 de ani, doar comandantul și doi subofițeri sunt trecuți de 40.

Unii spun că sunt cam curios, afirmă comandantul. Așa este, dar nu că m-ar interesa viața personală a oamenilor, ci vreau să știu dacă au probleme, dacă ceva îi supără, astfel încât să-i ajut ca să nu-și mai facă griji și să stea cu gândul la ceea ce au de făcut la serviciu.

Depindem unii de alții, iar misiunile durează, uneori, și o săptămână sau două. Ținem cont de oameni și ne ocupăm să le asigurăm condiții.

 Din punct de vedere al transportului de persoane, Batalionul 124 Transport deservește structurile centrale, reprezentanțele militare și execută misiuni pe întreg teritoriul național.

Marea majoritate a personalului este constituită din civili, apoi, în ordine, subofițeri, soldați și gradați profesioniști.

În ultimii ani, au fost achiziționate mai multe mașini de generație nouă, așa că defecțiunile nu mai sunt de amploarea anilor trecuți.

Unitatea are în dotare 20 de autobuze noi, șase microbuze și 450 de autoturisme. Zilnic, aproximativ 150 de mașini ies în cursă.

Locotenent-colonelul Ionuț Ghiorghe, comandantul batalionului, ne-a precizat că urmează să mai primească 14 soldați și gradați profesioniști care vor încadra funcții de șoferi, unde se înregistrează un deficit ce, pentru a îndeplini misiunile în perioade aglomerate, este acoperit prin detașare de la alte structuri. Deși nu a avut reclamații de la beneficiari, locotenent-colonelul Ghiorghe este de părere că nu poți să fii bun cu toată lumea, ca șef:

Peste anumite limite nu se poate trece. Dar, prin dialog, am reușit să detensionăm anumite situații.

Nu a făcut mari schimbări de la preluarea funcției, ceea ce a considerat bun a menținut în continuare. Admite că este foarte exigent în ceea ce privește punctualitatea și prezentarea la program într-o ținută și stare corespunzătoare atât a mijlocului de transport, cât și a conducătorului auto.

De aceea, de două, trei ori pe săptămână, îi monitorizăm să vedem cum pleacă în misiuni. Evident, poți găsi oricând defecte, dar nu asta urmărim.

Automobiliștii au obligația ca, la venirea din misiune să spele mașina, s-o alimenteze, astfel încât să fie gata în orice moment pentru o nouă deplasare.

Combinația om-fier este perfectă, cu ghilimelele de rigoare, spune comandantul. Oricând pot apărea situații neprevăzute, dar fiecare trebuie să acționeze în asemenea mod încât să fie convins că a făcut tot ce a depins de el pentru remedierea problemei ivite.

Locotenent-colonel Ionuț Ghiorghe.
Foto: Eugen Mihai

Ceea ce încă nu a reușit locotenent-colonelul Ghiorghe să aducă la zi este recuperarea orelor lucrate peste program, acumulate, mai ales, în urma misiunilor în teritoriu.

Centrul 125 Mentenanță este principala structură ce se ocupă de repararea tehnicii auto.

În urmă cu ceva ani, colonelul Cornel Axente îmi spunea că, pentru activitatea desfășurată, este valabilă deviza Noi redăm viață mașinilor, instituită de un fost comandant.

Acum spune la fel, mai ales că în centru se repară încă autoturisme de teren ARO și din gama Dacia, mai vechi. Devenind centru de mentenanță, unitatea și-a mărit capacitatea.

Am asimilat și alte reparații, prin introducerea în activitatea de mentenanță autoturisme din gama Logan, VW,  Renault. Executăm reparații de nivel curent și intermediar la Panhard, la autocamioane, autospeciale de transport greu, autobuze, autocare și microbuze.

Direct în producție, în centru lucrează 65 de civili și 18 soldați și gradați profesioniști. 90% din funcțiile civile sunt încadrate, în timp ce la militari proporția este mai scăzută.

În ceea ce privește încadrarea nu stăm încă foarte bine, dar este de înțeles dacă avem în vedere că unitatea s-a mărit, precizează comandantul centrului.

Colonel Cornel Axente.
Foto: Eugen Mihai

Încet, încet situația se va normaliza. În ultimii ani, s-a ivit o problemă prin ieșirile din sistem, dar CLÎ și brigada ne-au sprijinit, ne-au inclus printre priorități la încadrare cu personal. Astfel, au fost încadrate 25 de funcții de personal civil. Pot spune că am avut noroc.

Desființarea unor service-uri din oraș a fost în beneficiul nostru, am angajat specialiști deosebiți, oameni cu experiență, 10 dintre aceștia fiind foarte buni în diagnoza problemelor auto.

Unitatea este autorizată RAR, ca service auto, ITP, ISCIR, ISO în managementul calității. Complexitatea lucrărilor executate a crescut în ultimii ani, dar are și șansa de a beneficia de stabilitate în ceea ce privește personalul.

De mai bine de 15 ani s-au mutat, în special, maximum 20 de ofițeri care nu mai aveau posibilitate de avansare. Referitor la piesele de schimb necesare pentru reparații, colonelul Axente ne-a precizat că n-au fost limitați de buget, iar dacă mai sunt unele întârzieri, acestea sunt generate de sistemul de achiziții, care trebuie să respecte prevederile legale.

Despre autor

Irina Nedelcu

Irina-Mihaela Nedelcu este absolventă a Facultăţii de Drept a Universităţii din Bucureşti. Domeniile de responsabilitate: legislaţie militară, logistică şi probleme sociale.

Lasă un comentariu