Modificările la Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat au fost aprobate în ședința din 3 iunie a Senatului.

La acest moment, nu se poate spune cu certitudine că acestea vor rămâne în forma adoptată, pentru că decizia asupra formei finale se va lua în Camera Deputaților. Cu toate acestea, facem câteva precizări.

În forma inițială a proiectului, referitor la posibilitatea menținerii în activitate s-a propus următoarea modificare:

Militarii şi poliţiştii care au împlinit vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă pot fi menţinuţi în activitate, la cerere, după împlinirea vârstei standard de pensionare, dacă starea de sănătate le permite rezolvarea în bune condiţii a atribuţiilor ce le revin, pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 5 ani, urmând ca pentru fiecare an să primească un spor de 2 la sută la pensia militară de stat.

La dezbaterea în Senat, prevederea respectivă a fost modificată astfel:

Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special care au împlinit vârsta standard de pensionare prevăzută de prezenta lege pot fi menţinuţi în activitate, la cerere, după împlinirea acestei vârste, dacă starea de sănătate le permite rezolvarea în bune condiţii a atribuţiilor ce le revin, urmând să primească un spor de 2% la salariul lunar brut.

Așadar, după cum se poate vedea, nu apare nicio precizare privind perioada de menținere în activitate.

Conform art. 16 alin. (2) din Legea nr. 223/2015, vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă este de 60 de ani.

Atingerea acestei vârste se realizează prin creşterea vârstelor standard de pensionare, conform eşalonării prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.

Privind în anexă, se poate observa că, în iunie 2019, de exemplu, vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă este de 57 de ani și o lună. La 60 de ani se va ajunge în ianuarie 2030, primii beneficiari fiind cei născuți în ianuarie 1970.

O altă modificare a legii, adoptată în Senat, prevede că reducerea vârstei standard de pensionare, pentru activitate realizată în condiții de muncă deosebite ori în condiții de muncă speciale și alte condiții sau în alte condiţii stabilite prin acte normative, nu poate fi mai mare de 10 ani.

Prin reducere, vârsta standard de pensionare nu poate fi mai mică de 50 de ani.

Despre autor

Irina Nedelcu

Irina-Mihaela Nedelcu este absolventă a Facultăţii de Drept a Universităţii din Bucureşti. Domeniile de responsabilitate: legislaţie militară, logistică şi probleme sociale.

4 comentarii

  • Domnilor militari.
    Va rog sa observati formularea de la inceputul art. 40 din OUG 57/2015 si apoi data la care au intrat in vigoare acestor dispozitii – 11 dec. 2015
    O sa constatati ca prin acest articol, Guvernul Romaniei a dispus asupra actul juridic „legea 223/2015 privind pensiile militare de stat publicata in M.Of al Romaniei ,partea I nr 556 din 27 iulie 2015” si nu asupra actului normativ Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare publicata in M.Of al Romaniei ,partea I nr 556 din 27 iulie 2015, in vigoare de la 1 ianuarie 2016.
    Acest lucru a fost observat si de CCR prin Decizia 349/2018 paragraful 24 „de altfel, curtea observa ca legea nr. 223/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I din data de 27 iulie 2015, dar, potrivit art. 123 din aceasta lege, actul normativ urma sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2016. Modificarile operate de Ordonanta de Urgenta a guvernului nr. 57/2015 au intervenit anterior datei de 1 ianuarie , astfel ca… ”
    Prin urmare este cert aceste dispozitii (neconstitutionale si fara temei legal) au vizat modificarea completarea, deci contracararea legii 223/2015 – ca act juridic emis de Parlamenrul Romaniei si nu a actului normativ intrat in vigoare la 1 ian 2016, Legea 223/2015 Legea pensiilor militare de stat.
    Si daca Guvernul poate modifica, completa, schimba, reformula adaugii, sterge, continutul unui act juridic adoptat de Parlamentul Romaniei, atunci cu siguranta ca va putea adaugii, sterge, reformula, schimba, etc. si o sentinta, hotarare, decizie, judecatoreasca. Iar puterea judecatoreasca va putea si ea sa … si … se duce ..acului democratia din Romania.
    Desigur ca dispozitiile art. 40 din O.U.G. nr. 57/2015 sunt fara temei legal. Legea 24/2000 (republicata 2010) reglementeaza domeniul actelor normative si nu poate constituii temei legal pentru incalcarea principiului separatiei puterilor in stat.
    Ca urmare este cert ca Legea nr. 223/2015 in vigoare de la 1 ian 2016 nu a fost modificata cu toate consecintele ce decurg de aici.

  • Sigur o mai mare bataie de joc fata de cei pensionati pina prin 2010 nici nu se putea,cred ca special sa dat legea 223/2015 ca noi sa ramanem cu aceiasi pensie,art.111 dinlegea 223/2015 iar cei pensionati dupa aceasta data sa primeasca pensii mai mari pentru ca au un alt sisrem de salarizare de care noi nuam beneficiat.

Lasă un răspuns la Cordoneanu Georgică X