Românii care au mai deținut un autoturism nou vor putea să-și cumpere în condiții avantajoase, cu ajutor de la stat, autovehicule ecologice, potrivit unui proiect pentru modificarea şi completarea OUG nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aflat în dezbatere publică pe site-ul MFP.

În prezent, persoanele fizice care accesează Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi (Prima mașină) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: nu au mai deținut în proprietate un autoturism – bun nou; nu înregistrează obligații de plată restante la bugetul general consolidat; nu au restanțe la plata altor credite bancare; la data solicitării creditului garantat au vârsta de minimum 18 ani şi capacitate deplină de exercițiu. De asemenea, una din condițiile specifice pe care beneficiarii programului trebuie să o îndeplinească este asigurarea unui avans de minim 5% din prețul de cumpărare al autovehiculului nou achiziționat prin program.

Schimbările preconizate au ca scop creșterea calității mediului prin  reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, concomitent cu reînnoirea parcului auto, prin  dinamizarea achiziției de autoturisme nepoluante, respectiv de tip hibrid, electric hibrid și pur electric, în cadrul programului Prima mașină.

Propunerile de modificare a OUG nr.66/2214 vizează, în primul rând, posibilitatea achiziționării de către beneficiarul programului a unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) și a următoarelor tipuri de autovehicule, după cum urmează:

autovehicul hibrid, cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie montate pe vehicul pentru a-i asigura propulsia, având un preț maxim de 100.000 de lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 25% din prețul de achiziție al autoturismului;

autovehicul electric hibrid, autovehicul hibrid care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă – Plug-in și care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, în regim de funcţionare mixt. Prețul de achiziție al acestuia trebuie să nu depășească 150.000 de lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30%;

autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului. O altă schimbare importantă se referă la posibilitatea acceptării ecobonusurilor şi ecotichetelor acordate în cadrul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu prevăzut în legislația aferentă Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aprobat prin OUG nr.66/2014.

Pe lângă beneficiile ce le va aduce mediului și parcului auto național, se preconizează că acest act normativ va avea consecințe pozitive atât asupra producătorilor de autoturisme și componente, a volumului comerțului și serviciilor specializate pentru autovehicule, cât și asupra activității de creditare pe segmentul retail.

Programul Prima mașină are ca scop să ofere celor care vor să-şi cumpere o maşină nouă o alternativă mai bună şi mai ieftină de creditare. Principalul beneficiu este faptul că veți putea cumpăra o maşină la costuri mai mici, datorită faptului că statul garantează împrumutul în proporţie de 50%.

Despre autor

Gheorghe Vişan

Colonelul Gheorghe Vişan este absolvent al Facultăţii de Litere şi Istorie din cadrul Universităţii din Craiova şi al Cursului postuniversitar de jurnalism (Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureşti). Este preocupat de domeniile economico-financiar, literatură şi sport. Realizează pagina financiară din săptămânalul armatei „Observatorul militar”. Redactor-șef adjunct al „Observatorului militar”, colonelul Vișan este absolvent al Institutului Militar de Auto "Basarab I".

Lasă un comentariu