De săptămâna trecută, a intrat în vigoare Regulamentul UE privind geoblocarea, care elimină restricțiile și facilitează comerțul electronic în beneficiul consumatorilor și companiilor prin normalizarea accesului la prețuri, vânzări și condiții de plată.

Geoblocarea este o practică discriminatorie care împiedică accesarea unui magazin online găzduit într-un stat membru de cetățenii unui alt stat membru, îngrădind accesul la anumite servicii sau produse. Această practică este posibilă prin blocarea accesului la website-uri, refuzarea livrării sau aplicarea unor prețuri diferențiate în funcție de naționalitate, țară de reședință sau locația consumatorului. Sectoarele cele mai afectate sunt electronice, electrocasnice și hardware.

Conform Reprezentanței Comisiei Europene în România, aproape  40%  din  consumatorii  din  UE  au  încredere  atunci  când  achiziționează  bunuri  sau  servicii  prin  internet  de  la  vânzători  situați  într-o  altă  țară  a  UE  (Eurobarometru  397,  2015),  în  timp  ce  numai  19%  din  consumatori  efectuează  efectiv achiziții online dintr-o altă țară (date din 2015).

Noile norme ale UE privind comerțul electronic vizează exploatarea acestei potențiale cereri transfrontaliere semnificative și crearea de noi oportunități pentru companii. Astfel, vor fi eliminate obstacolele nejustificate precum redirecționarea către site-ul din țara consumatorului sau cerința de a plăti cu un card de debit sau de credit dintr-o anumită țară.

Nu doar consumatorii vor avea de câștigat, ci și companiile, printre beneficiile lor putând fi enumerate: asigurarea unui acces mai bun la produsele și serviciile oferite online; crearea unui nivel sporit de certitudine pentru companii și mai ales consolidarea încrederii consumatorilor; reducerea costurilor de tranzacționare.

Ridicarea acestor restricții marchează un pas important pentru consolidarea Pieței Unice Digitale. Regulamentul a intrat în vigoare în 22 martie 2018, odată cu publicarea în Monitorul Oficial al UE, și se aplică începând cu 3 decembrie 2018.

Despre autor

Gheorghe Vişan

Colonelul Gheorghe Vişan este absolvent al Facultăţii de Litere şi Istorie din cadrul Universităţii din Craiova şi al Cursului postuniversitar de jurnalism (Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureşti). Este preocupat de domeniile economico-financiar, literatură şi sport. Realizează pagina financiară din săptămânalul armatei „Observatorul militar”. Redactor-șef adjunct al „Observatorului militar”, colonelul Vișan este absolvent al Institutului Militar de Auto "Basarab I".

Lasă un comentariu