Elicoptere IAR-330 SOCAT şi militari de la Baza 95 Aeriană „Erou căpitan aviator Alexandru Şerbănescu” din Bacău au participat, săptămâna trecută, la parada aeriană ce a avut loc cu ocazia Summitului NATO desfăşurat la noul comandament(HQ) al NATO de la Bruxelles, Belgia.

Elicopteriştii băcăuani au scris o pagină frumoasă în istoria Forţelor Aeriene române. Detaşamentul a traversat mai bine de jumătate de Europa, dus şi întors, şi a reprezentat cu cinste România la o acţiune foarte importantă, cum a fost Summitul NATO desfăşurat săptămâna trecută.

A fost un efort mare, o implicare pe măsură, mai ales că totul s-a desfăşurat într-un timp scurt. Fiecare participant a avut rolul său, iar misiunea s-a încheiat cu succes. Şi vorbim de piloţi, ingineri, tehnici, navigatori. Am fost alături de ei atât la pregătirile pentru plecare, cât şi la sosirea din misiune.

Am vorbit cu protagoniştii acestei premiere. Maistrul militar principal Mircea Canade este unul dintre cei mai experimentaţi mecanici de bord. Este obişnuit cu provocările unui drum lung, mai ales că a participat la trei misiuni în Turcia. De această dată, specificul a fost altul.

Pentru Mircea a fost o motivaţie în plus, pentru că au fost multe elicoptere, din aproape toate ţările NATO. Această nominalizare pentru noi, cei de la Bacău, a fost o surpriză mare, dar foarte plăcută. Faptul că participi la acelaşi standard cu ceilalţi din NATO e o mare mândrie. A fost o experienţă nouă, inedită. Am văzut locuri şi oameni noi. Am pregătit elicopterele atât de bine, încât nu am avut nicio problemă. Mi-aş dori ca toate zborurile să fie aşa. Totul a decurs foarte bine, a afirmat maistrul militar principal Mircea Canade.

Foto: Lucian Irimia

Pe căpitan-comandorul Cristi Andrieş îl cunoaşteţi fiindcă este vocea mitingurilor aeriene ale Forţelor Aeriene române. De această dată, a fost unul dintre piloţii care au trecut la manşa elicopterelor la verticala HQ NATO. A fost şi el de trei ori la exerciţii internaţionale în Turcia, dar de această dată distanţa a fost mai mare, spaţiul aerian mult mai aglomerat.

Ai şansa o dată în viaţă să participi la aşa ceva, să treci la verticala noului comandamentului NATO şi la un summit foarte important. Drumul a fost prima provocare. Să parcurgi atâta distanţă cu altitudini diferite, să colaborezi cu organe de trafic aerian civil. Nu a fost nicio abatere de la planificarea iniţială.

Ne-am prezentat exact cum suntem, profesionişti. A fost un moment irepetabil. Eram o formaţie de 26 de elicoptere. Când te aduni cu aeronave diferite, tehnici de zbor diferite, a fost puţin greu până ne-am aranjat. Dar putem să fim mândri fiindcă am avut cea mai bună formaţie din întreg pachetul. Poate şi fiindcă am fost trei elicoptere de acelaşi tip, din aceeaşi bază, din aceeaşi ţară.

Au fost momente copleşitoare. Să ştii că acolo jos sunt cei care conduc lumea şi tu să fii la verticala lor, e un sentiment deosebit, a specificat căpitan-comandorul Cristi Andrieş. Maistrul militar principal Lucian Codău a participat la o astfel de acţiune după 28 de ani de aviaţie.

Este convins că încununează o carieră militară: Ne-am bucurat că am participat, alături de ceilalţi camarazi din NATO, în acest survol deasupra comandamentului Alianţei. SOCAT-ul şi-a făcut treaba, ne-a dus şi adus într-un climat de siguranţă şi fără niciun fel de probleme.

A fost o misiune cu o încărcătură deosebită. S-a simţit emoţia în prima zi, la antrenament, mai ales că toţi doreau să iasă cel mai bine. A doua zi, totul a fost ok! De sus, formaţia a arătat foarte bine, mai ales că am fost toate trei elicopterele în formaţie.

Căpitan-comandorul Lucian Michinici este comandantul Escadrilei 952 Elicoptere. Alături de subordonaţii săi a pregătit misiunea exemplar. A fost plăcut impresionat să vadă că elicopterele o să fie cele care o să reprezinte în acest an cele 29 de state NATO.

Într-o mică pauză, înainte de plecare, declara: Elicopteriştii români şi aeronavele lor au mai participat în Belgia la o misiune de instruire. Traiectul o să fie lung, iar elicopte- rele sunt vulnerabile la vreme. Mă bucur că cele mai înalte cote de pe traseu o să fie în România.

La sosire, chiar lângă elicopterul ce l-a pilotat, spunea: După acest tur de forţă, aproape 3.400 de kilometri parcurşi, ne-am întors, în siguranţă, acasă. Pentru mine şi echipa de la Baza 95 Aeriană a însemnat încununarea muncii. Cooperarea a fost foarte bună, se vede deja că suntem de 14 ani în NATO. Totul a descurs conform procedurilor.

Momentul maxim a fost atunci când am survolat noul cartier general al NATO. Vă spun sincer că nu m-am uitat în jos, a trebuit să fiu atent la zbor, dar emoţia s-a simţit, mai ales că ştiam ce personalităţi politice şi militare ne priveau de jos. Au fost emoţii, dar şi mândria de a fi român şi că am reprezentat România acolo unde trebuie.

Locotenent-comandorul Ovidiu Bamse Nimigean este un alt pilot cu experienţă. Împreună cu ai săi, ştia că au de parcurs un drum lung. Aveau de îndeplinit o misiune foarte complexă, ce a implicat multe structuri din Statul Major al Forţelor Aeriene.

Drumul a însemnat două zile dus, două întors, cu mai multe escale de realimentare. Au planificat foarte bine misiunea, şi-au luat măsurile necesare. Prima provocare va fi vremea. După ultimele date, acum, înainte de plecare, nu prea o să fie condiţii bune de zbor, dar de la Oradea pe toată Europa va fi bine. Fiecare etapă va avea în jur de două-trei ore de zbor. Vom traversa mai multe ţări: Ungaria, Slovacia, Cehia, Germania şi vom ajunge apoi în Belgia, spunea Bamse la plecare.

Locotenent-comandorul Nimigean s-a întors cu satisfacţia misiunii îndeplinite. Pe faţă i se citea oboseala, după un drum lung. Fericit că această experiență unică se terminase bine, pilotul remarca: Vremea a fost cât de cât bună şi am ajuns în Belgia, cum am planificat. La întoarcere a fost şi mai bună decât la plecare.

Condiţiile atmosferice nu pot fi controlate, celelalte am reuşit să le prevedem şi am luat măsurile necesare. A fost o misiune interesantă, iar pentru elicopteriştii de pe Bacău a fost cel mai lung traiect. Au fost aproximativ 21 de ore de zbor. A fost oboseală multă, nu a fost nicio zi fără zbor. SOCAT-ul s-a comportat foarte bine. Oamenii şi-au făcut treaba, piloţii în aer, echipa tehnică la sol. Ne-am îndeplinit misiunea pentru care am plecat din ţară.

Am fost onoraţi să fim reprezentanţii României la parada aeriană de la Summitul de la Bruxeles, mai ales că noi celebrăm anul acesta Centenarul. Misiunea a fost pregătită în detaliu, au fost stabilite escalele, traiectele, locurile de realimentare, aerodromurile de rezervă şi tot ceea ce implică un astfel de drum. Am fost pregătiţi pentru orice situaţie. Misiunea s-a desfăşurat aşa cum a fost planificată. Totul a decurs normal. Avem satisfacţia misiunii îndeplinite şi am putut raporta: Misiune îndeplinită! Am reprezentat cu cinste Baza 95 Aeriană, Moldova, Forţele Aeriene române, România. Rămânem cu o experienţă extraordinară, cu oameni noi câştigaţi în echipa noastră, fiindcă am avut militari care au participat pentru prima dată la o misiune externă. Am rămas fideli mottoului lui Blaga: Cine crede în zbor, este stăpân peste zare!

Comandor Leonard Baraboi, comandantul Bazei 95 Aeriană şi comandantul detaşamentului

Despre autor

Lucian Irimia

Lasă un comentariu