Escadrila 53 Vânătoare a Bazei 86 Aeriene Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță de la Borcea se pregătește pentru o nouă evaluare, cea a echipei NATO, în vederea executării Serviciului de Luptă Permanent-Poliție aeriană sub controlul NATO.

Procesul de operaționalizare a presupus parcurgerea mai multor etape de pregătire. Prima a constat în realizarea contractelor cu partenerii american şi portughez, aspecte ce au constituit fundamentul  pentru desfăşurarea ulterioară a programului Avion multirol al Forţelor Aeriene române.

A urmat parcurgerea de personalul navigant și a ofițerilor planificatori a cursurilor de trecere la exploatarea la sol şi în zbor a avionului multirol în Portugalia și Statele Unite ale Americii.

Începând cu luna octombrie 2016 a debutat, odată cu aducerea în ţara a primelor şase avioane F-16, etapa integrării  Escadrilei 53 Vânătoare în Forțele Aeriene române. Aceasta a presupus nu doar executarea unor misiuni sau cursuri de pregătire, ci și o schimbare de mentalitate în ceea ce priveşte mentenanţa şi operarea unei aeronave de generaţia a IV-a.

Din punctul de vedere al piloților, trecerea a reprezentat o provocare ca urmare a parcurgerii unui sistem de pregătire performant, corespunzător caracteristicilor tehnico-tactice ale platformei de arme F-16.

Dacă din punct de vedere al tehnicii de pilotaj, Viper-ul, așa cum este cunoscut între piloţi, este relativ uşor de pilotat în ceea ce priveşte manevrele de bază, întrebuinţarea în misiuni de luptă este foarte solicitantă din toate punctele de vedere.

Personalul tehnic a absolvit cursuri teoretice și practice în Portugalia, urmate de un program de formare a unor noi specialişti în România, aspect ce a presupus parcurgerea unor etape de la simplu la complex cu respectarea întocmai a cerințelor producătorului, precum și atingerea și menținerea standardelor de calitate absolut necesare desfăşurării în condiţii de siguranţă a zborului.

Acestea reprezintă elemente esenţiale care trebuie asimilate corect  și necesită timp şi efort pentru a le atinge. Am fost câteva zile alături de aviatorii Escadrilei 53 Vânătoare, fie ei piloți, tehnici, ofițeri planificatori, controlori de trafic aerian sau alți militari implicați în acest proces complex de operaționalizare, mai ales că urmează un alt examen: evaluarea NATO.

I-am văzut la zbor, lângă avioane, în hangare, în turnul de control. Programul avionului multirol este o necesitate esenţială pentru sistemul naţional de apărare, piatra de temelie pentru procesul de transformare şi modernizare a Forţelor Aeriene române, un demers solicitant şi în egală măsură costisitor.

Pentru succesul acestuia este nevoie de cunoaştere, răbdare şi  responsabilitate. Pe aerodromul de la Borcea se dorește continuarea unei tradiţii de excelenţă, începutul și apoi dezvoltarea unei capabilităţi de apărare credibile în concordanţă cu cerinţele spaţiului de luptă modern. Și ei, oamenii escadrilei, speră să vadă acest lucru devenind realitate.

I-am văzut la muncă, acolo, pe aerodrom. Vremea… a fost când aliat, când inamic. Și totuși, avioanele F-16 ale Bazei 86 Aeriene de la Borcea au zburat din plin!

Toți militarii sunt conștienți de misiunea lor și fac tot posibilul să o îndeplinească! La Borcea, toți se pregătesc pentru evaluarea NATO, pentru a confirma aşteptările noastre şi ale partenerilor, pentru a fi membri cu drepturi depline în clubul select care apără cerul senin al Alianței.

Se muncește, se învață, se verifică și se pune mult suflet!

Atingerea capabilităților operaționale, inclusiv cele ale NATO, este un parcurs natural, o trecere normală la o altă etapă a pregătirii noastre, a declarat locotenent-comandorul Gabriel Andruseac, pilot în cadrul Escadrilei 53 Vânătoare.

Procesul de operaționalizare a fost de durată, a implicat mult efort. Cred că tinerețea membrilor escadrilei a fost un atu pentru noi. Am reușit să asimilăm mai ușor și rapid procedurile, tacticile modului de operare a avionului F-16. A fost mult de învățat, multă practică, dar nimic nu e dificil când îți place ceea ce faci.

După parcurgerea primei etape, documentația și bibliografia ce le avem la dispoziție, a devenit ceva familiar. Zborul pe F-16 a fost, pentru mine, îndeplinirea unui vis. Toți militarii Escadrilei 53 Vânătoare suntem pregătiți pentru Serviciul de Luptă Permanent-Poliție Aeriană în cadrul NATO.

Despre autor

Lucian Irimia

Lasă un comentariu