În timp ce la biroul din stânga se înaintează planuri de zbor, la cel din dreapta un pilot slovac își confirmă slotul de plecare pentru aeronavă. În același moment, un german hotărât solicită transport de la expoziția statică spre pistă, pentru echipa tehnică, iar câțiva nostalgici cumpără ultimii magneți cu sigla oficială a evenimentului, de la magazinul improvizat de suveniruri.

La mese, piloții discută despre decolări, verifică informarea meteo sau schimbă impresii despre evoluțiile de ieri. Zece metri mai încolo, doi tehnici lituanieni așteaptă în față standului de mâncare aburindă. Bucătarul nu îi vede, e cu ochii pe cer, după avioane: Eurofighterul Typhoon tocmai a decolat și salută aerodromul cu forțajul.

Pentru două secunde, toată lumea scoate privirea din ecrane și hârtii și caută din ochi vuietul.

Foto: Mirela Vîță

Totul se întâmplă într-un hangar al aeroportului Leoš Janáček, transformat timp de cinci zile în Airshow Office pentru NATO Days in Ostrava, în ziua când cele câteva zeci de aeronave participante decolează înapoi către casă. Zilele NATO la Ostrava este un eveniment public anual, dedicat totodată și Zilei Forţelor Aeriene Cehe, și își bazează succesul pe o abordare variată a subiectelor prezentate, pregătind puncte de atracție diverse, pentru toate gusturile: expoziție de aeronave, tehnică de intervenție și siguranță publică, exerciții demonstrative la sol și evoluții dinamice cu aeronave emblematice.

România a avut în acest an statutul de națiune partener special, iar această calitate a fost susținută cu participarea unui detașament numeros, din cadrul Armatei României și Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Detașamentul Forțelor Terestre a fost alcătuit din 15 militari, un tanc TR-85 M1, un complex antiaerian Gepard și un transportor Piranha IIIC.

Prin participarea din acest an, Forțele Aeriene Române au prezentat o gamă diversă de capabilități: avionul de vânătoare MiG-21 LanceR, avionul subsonic pentru instruirea piloților IAR-99 Șoim, elicopterul de atac IAR-330 SOCAT și aeronava de transport C-27 J Spartan, atât în expoziție statică, cât și evoluție dinamică, în fața celor peste 220.000 de spectatori. De la momentul deschiderii porților, sâmbătă dimineața, fluxul de vizitatori la standul detașamentului românesc a fost numeros și constant, cehii fiind interesați, în primul rând, de MiG-ul 21 LanceR, în contextul în care și țara lor a avut în dotare o variantă a acestei aeronave, până în 2005.

Foto: Radu Chirilă

Iar spectacolul aerian s-a ridicat la înălțimea așteptărilor: Forțele Aeriene Române, prin aeronavele Bazei 95 Aeriană, au inițiat seria de prezentări dinamice: în deschiderea showului a evoluat aeronava IAR-99 Șoim, iar finalul evenimentului a fost marcat prin demonstrația elicopterului IAR-330 SOCAT.

Dincolo de faptul că evenimentul a reunit aliați din aproape 20 de țări NATO și partenere, participarea la ediția din acest an a dislocat în același loc aeronave și personal (70 de militari) din trei baze aeriene (Bacău, Mihail Kogălniceanu, Otopeni), aducând împreună colegi și prieteni vechi.

Rândurile acestea au fost începute în hangar și încheiate în avion, când drumul către casă pentru participanții la NATO Days in Ostrava desenează traiecte de zbor pe tot cerul Europei.

• Locotenent Mirela Vîță

Despre autor

Trustul de Presă al MApN

Lasă un comentariu