Arma condeiului

Un consumator intransigent

banu-i ochiul dracului, Mitică aflase din vremea gimnaziului, când profesoara de română îl obliga să învețe zicale pe care cu greu le trecea prin filtrul gândirii sale. Și dacă sensul unui proverb precum găina vecinului pare curcă îi era mai uşor de digerat, cel legat de asocierea dintre ochiul personajului malefic şi monedele pe care le primea cadou ori de câte ori făcea o faptă bună avea să mai aştepte la macerat. Mai precis, până la 18 ani. Vârstă la care destinul avea să-l catapulteze în viață fără paraşută de rezervă, căci de piloni de susținere nici nu putea fi vorba. Însă, tot răul e spre bine.

Aşa se face că, în prezent, Mitică ştie să despartă esențele de aparențe şi să aibă grijă să nu le confunde. A dobândit, am putea spune, acea înțelepciune care-l ajută, printre altele, să se ferească de momâile care pândesc din ganguri obscure. Și, fiindcă îi place să trăiască în respectul absolut al logicii, al onestității, urăşte pe cei care vor să se îmbogățească cu orice preț.

Uite-l, de exemplu, îmbrăcat în roba consumatorului intransigent. Care cere explicații comerciantului ce şi-a permis într-un mod oneros, înşelător, să afişeze la raft un alt preț, cu mult mai mare, decât cel perceput la casa de marcat. Sau luându-l la refec pe vânzător pentru comercializarea unui produs expirat.

De fiecare dată când dă piept cu astfel de situații… urât mirositoare, Mitică cheamă la raport presupuşii vinovați. Sesizează, reclamă autoritățile în drept despre tot ceea ce face obiectul practicilor înşelătoare, publicității mascate, drepturilor sale încălcate abuziv.

Altfel se derulează lucrurile când apelează la serviciile unei instituții financiare. Acolo unde gulerele albe ştiu să-ți vorbească şi să te privească frumos, dar şi să omită aspecte esențiale pentru serviciul solicitat.

Aveți nevoie de-un credit? Nicio problemă!, promite un glas angelic, însoțit un surâs ce ar face-o invidioasă chiar şi pe Gioconda. Avem dobânzi fără concurență! Numai că personajul nostru este informat şi ştie să devoaleze toate aspectele împrumutului solicitat.

Și cât spuneați că e DAE (Dobânda anuală efectivă), comisioanele asociate împrumutului meu?, întreabă acesta. Iar surâsul funcționarului tinde să se transforme în grimasă şi privirile în picături de venin.

Mitică este unul dintre cei mai responsabili consumatori. Nu uită să ceară bonul fiscal pentru orice bun sau serviciu cumpărat. Analizează cu atenție contractele de gaze, electricitate, apă, telefonie fixă şi/sau mobilă. Citeşte chiar cu lupa scrisul liliputan de pe acestea înainte de a le semna. A învățat să înțeleagă etichetele produselor, care îl feresc de alimente pline de chimicale, cu arome de fum şi coloranți pe bază de extract de gândaci. Întreabă, se documentează, sfidează rânjetul celor fără de scrupule în zidirea bunăstării lor.

Mai mult decât alții, Mitică se îndoieşte de chilipiruri, de oferte tentante şi promisiuni spuse de fâțe cu pleoapele vinete şi miros nocturn. Cu alte cuvinte, e prevăzător, e educat pentru o piață concurențială. Aşa cum ar trebui să fie fiecare dintre noi.

Și poate nu mi-aş fi amintit de Mitică dacă în această săptămână nu marcăm Ziua mondială a drepturilor consumatorilor. Stabilită în anul 1985 de către Organizaţia Naţiunilor Unite pentru data de 15 martie. O zi aleasă ca urmare a discursului ținut la 15 martie 1962 de preşedintele american John Fitzgerald Kennedy, care, după ce constatase uriaşele discrepanțe de putere economică existente între furnizori şi consumatori, a prezentat public primele patru drepturi fundamentale ale consumatorului: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat şi cel de a alege produse şi servicii.

Trăim într-o lume în care zicala banu-i ochiul dracului e mai prezentă decât oricând. În care foamea de înavuțire perverteşte, distruge conştiințe şi valori. Tocmai de aceea noi, în calitatea de consumatori, trebuie să nu ezităm în a ne cere drepturile la servicii şi produse sigure, de calitate. Cu atât mai mult este nevoie de solidaritate, de atitudine, de schimbarea mentalității din consumator pasiv într-unul activ. Care să decidă în cunoştinţă de cauză atât pentru prezent, cât şi pentru viitor. Altfel, s-ar putea ca unii să rămână cu banii, iar alții doar cu… încornoratul.

Despre autor

Gheorghe Vişan

Colonelul Gheorghe Vişan este absolvent al Facultăţii de Litere şi Istorie din cadrul Universităţii din Craiova şi al Cursului postuniversitar de jurnalism (Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureşti). Este preocupat de domeniile economico-financiar, literatură şi sport. Realizează pagina financiară din săptămânalul armatei „Observatorul militar”.

Lasă un comentariu