La sfârșitul iernii, la Baza 95 Aeriană Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu activitatea de zbor se desfășura normal. Avioane și elicoptere decolau și aterizau conform planului de zbor, în pofida temperaturilor scăzute.

Foto: Lucian Irimia

 

Zborul în condiții de iarnă este de fiecare dată special. Temperaturile scăzute, zăpada și alte componente ale vremii îngreunează activitatea aviatorilor. Pregătirea aeronavelor durează mai mult, atenția trebuie mărită și fiecare activitate se desfășoară cu mare grijă. Toate acestea pentru un zbor în deplină siguranță.

Foto: Lucian Irimia

Am fost la Baza 95 Aeriană într-o zi obișnuită de zbor, pe timp de iarnă. Termometrul arăta ceva grade sub zero. Un vânt ușor mișca palele elicopterelor și crengile copacilor. Pe aerodrom, încă de la primele ceasuri ale dimineții, aeronavele erau pregătite minuţios.

Foto: Lucian Irimia

Tehnicii, în ciuda frigului, erau la datorie și efectuau verificările prealabile zborului. Ce conta că vântul bătea, că gerul lipea nările, iar mâinile se făceau una cu metalul?! Deh, viață de aerodrom!

Piloții, după briefing, au venit la aeronave. Rând pe rând, avioanele IAR-99 Șoim și elicopterele IAR 330 SOCAT își porneau motoarele, vesele că urmau să zboare pe cerul Moldovei. Soarele, fie el cu dinți, și-a făcut simțită timid prezența.

Foto: Lucian Irimia

Sonda meteo a decolat. S-au făcut ultimele verificări la aeronave, s-au adus ultimele precizări. După câteva zeci de minute de așteptare, sonda meteo a sosit și a adus vești despre zona de zbor. Apoi, aeronavele au decolat.

Foto: Lucian Irimia

Acțiunea s-a mutat în turnul de control. Acolo, directorul de zbor din acea zi, comandantul Escadrilei 952 Elicoptere SOCAT, comandor Romică Cuzub, și ceilalți militari urmăreau atenți activitatea de pe cer. Pentru neinițiați, doar niște puncte cu ceva date lângă ele, pentru cunoscători… aviație pură.

Foto: Lucian Irimia

În difuzoare se auzeau scurte rapoarte. Și zborul continua! Apoi, aeronavele veneau la aterizare, se schimbau echipajele și… iar zbor. Un du-te-vino continuu, după un plan bine pus la punct și în deplină siguranță, chiar dacă termometrul indica iarnă autentică.

Chiar dacă temperaturile sunt scăzute, este o zi de zbor obișnuită. Este un consum fizic și psihic mai mare atât pentru echipele de la sol, cât și pentru echipajele avioanelor și elicopterelor. Azi am avut noroc, a apărut și soarele. Misiunile de zbor sunt executate în siguranță, conform planificărilor. Avem militari pregătiți, care acționează conform procedurilor. Pentru escadrila pe care o comand, urmează multe trageri, evaluări. De asemenea, avem și piloți tineri cărora trebuie să le acordăm o atenție deosebită, a declarat comandantul Escadrilei 952 Elicoptere SOCAT, comandor Romică Cuzub.

 

Despre autor

Lucian Irimia

Lasă un comentariu